تنبورهای ساخت دالاهو دارای اصالت و کیفیت بالاتری هستند / لزوم ایجاد بازارچه و نمایشگاه برای معرفی تنبور دالاهو

سرویس کرمانشاه _ حیدر کاکی آهنگساز و نوازنده تنبور در گفتگو با کردپرس با استقبال از ثبت دالاهو به شهر ملی ساخت تنبور عنوان کرد: سازهای ساخت منطقه دالاهو از اصالت و کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و برای معرفی بهتر نیازمند برندسازی، ایجاد بازارچه های گردشگری در منطقه و حضور در نمایشگاه های ساخت ساز کشوری هستند.

این پژوهشگر حوزه موسیقی مقامی با تاکید بر اینکه منطقه دالاهو مهد تنبور است در ادامه عنوان کرد: قرنهاست که کارگاههای تنبور زیادی همچون کارگاه استاد اسدالله فرمانی با عشق در این منطقه برای مردمان این سرزمین تنبور می‌سازند.

وی افزود: بیش از بیست سال است ساکن تهران هستم و طی این مدت تنبورهای زیادی از سازندگان تهرانی و دیگر شهرهای سراسر کشور به دستم رسیده است. ممکن است که اغلب آنها از دید نجاری خوب باشند اما متأسفانه به لحاظ ابعاد، کیفیت و اصالت به مراتب در سطح پایین‌تری از تنبورهای ساخت کارگاه های منطقه دالاهو قرار دارند ولی با قیمت بالاتری فروخته می‌شوند.

کاکی عنوان کرد: تنبور در سراسر کشور و حتی در کشورهای مختلفی رایج است و برای معرفی بیشتر کارگاه های ساخت تنبور دالاهو به تمام نوازندگان این ساز، باید اقدامات موثرتری مانند برگزاری نمایشگاه عرضه تنبورهای ساخت دالاهو در کرمانشاه، تهران و و دیگر شهرها انجام گیرد.

وی اقدام دیگر را برگزاری نمایشگاه در حاشیه جشنواره های متعدد منطقه ای و سراسری دانست و ادامه داد: متاسفانه در نمایشگاه ساخت ساز که هرساله در خانه هنرمندان برگزار می‌شود تاکنون هیچکدام از سازندگان تنبور دالاهو حضور نداشته اند.

این پژوهشگر حوزه موسیقی تنبور ادامه داد: ساخت مراکز و خانه های بوم گردی جهت بازدید گردشگران، ایجاد بازارچه های گردشگری، تشکیل صنف سازندگان تنبور با مشورت اساتید تنبور، برند سازی برای سازندگان برتر واستفاده از پتانسیل فوق‌العاده خانه تنبور دالاهو _با مدیریت استاد علی اکبر مرادی_ از جمله راهکارهایی است که می تواند با محوریت میراث فرهنگی به رونق اقتصادی این حوزه کمک کند.

کد خبر 3017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha