لشکرکشی های خسارت بار به طبیعت زاگرس و تراژدی قلع و قمع جنگلهای بلوط استان ایلام/ حشمت اله کرمی نژاد

سرویس ایلام - وضعیت جنگلهای زاگرس در استان ایلام با آسیبهای گوناگونی که آنها را تهدید می کند وضعیت یک بیمار در حال احتضار را داشته که هر لحظه در انتظار مرگ و پایان زندگی است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، بلوط، این یار دیرینه دیار زاگرس و مونس زاگرس نشینان، این مقاوم ترین موجود زنده در طبیعت که تاچندی پیش عمری چند صد ساله را با نهایت احترام و همراهی انسانهای ساکن در زاگرس سپری کرده است چند سالی است که وضعیت مناسب و حال و روز خوبی نداشته و دشمنان خونی بسیاری پیدا کرده که زندگی اش را در معرض خطر قرار داده است.

وخامت حال جنگلهای زاگرس در استان ایلام اگرچه که در جای جای این استان قابل لمس است و هر زمان گزارش های تکان دهنده ای از قلمع و قمع و آسیب به این جنگلها روایت می شود اما یکی از شهرستانهایی که بیشترین آسیب ها و خسارات به جنگلهای بلوط آن در سالهای اخیر وارد شده است شهرستان بدره است.

جنگلهای بلوط شهرستان بدره قربانی گردشگری نامتوازن و زیاده طلبی دامدارها

شهرستان بدره به لحاظ داشتن طبیعت بکر و زیبا ، مناطق باستانی و جاذبه های گردشگری و توریستی خصوصاً جنگلهای خدادادی و طبیعی یکی از زیباترین مناطق استان ایلام و حوزه زاگرس است.

وجود هزاران هکتار جنگل زیبای بلوط و دیگر گونه های درختی در این شهرستان نعمت هایی بزرگ و هدیه های گرانسنگی است که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده است و همه در محافظت از این این نعمت های بی نظیر خداوندی دارای مسئولیت هستیم.

با همه زحماتی که منابع طبیعی برای محافظت از جنگلهای این شهرستان انجام داده است اما در سالهای گذشته آسیبهای بزرگی همچون قتل عام جنگلهای این شهرستان برای خوراک دام توسط قشر دامدار، قطع درختان برای زغالگیری و تجارت سیاه زغال، قطع درختان توسط گردشگران چادرنشین از طریق لشکرکشی به طبیعت و برپایی کمپ های شبانه،آتش سوزی و موارد دیگر ، زندگی این جنگلها و سرمایه های ملی را در معرض تهدید قرار داده است.

بلوط قربانی چادرنشینی های نوروزی در طبیعت ایلام

اقامت در طبیعت و برپایی چادر و کمپ در میان جنگلهای بلوط شهرستان بدره در سالهای اخیر به یکی از تفریحات رایج و البته مخرب و خسارت بار مردم بومی و گردشگران غیربومی خصوصاً در ایام نوروز تبدیل شده است.

در این چادرها و کمپ های شبانه روزی، روشن کردن آتش بصورت مداوم برای گرمابخشی و تهیه غذا و کباب یکی از امورات رایج بوده که متأسفانه همین موضوع باعث قلع و قمع آزادانه درختان بلوط برای سوخت در این کمپ های شبانه روزی شده است.

برپایی کمپ در طبیعت و میان جنگل و قلع و قمع درختان بلوط برای سوخت در این چادرها و کمپ ها و چنین کامجویی ها و لذت طلبی ها اگرچه که در سالهای گذشته هم باب بوده است اما در نوروز 1401 این موضوع در شهرستان بدره و البته نقاط دیگر استان نسبت به سالهای گذشته با افزایش بی سابقه ای مواجه بوده و امسال متاسفانه علاوه بر حضور انبوه و خسارت بار مردم بومی منطقه برای اقامت در میان جنگلهای بلوط، شاهد حضور بسیار زیاد گردشگران غیربومی از شهرستانهای دیگر خصوصاً شهرستانها و استانهای همجوار بودیم.

جاده سازی های غیرضروری در طبیعت زمینه سازی برای قطع جنگل های بلوط

جاده سازی های غیر ضروری در جای جای جنگلهای زاگرس در استان ایلام و شهرستان بدره البته خود بخشی از زمینه های ارتکاب جرم برای مجرمان و جانیان جنگل و کسانی که جنگل برای آنها یک وسیله کامیابی و لذت جویی است را فراهم کرده است که لازم است در این زمینه توسط دستگاههای متولی تجدید نظر شود.

کسانی که این روزها به میان جنگلهای بلوط شهرستان بدره در دامنه های کبیرکوه، پشته خصوصاً جنگلهای منطقه «چرده زار» رفته اند با صحنه های آزاردهنده و دلخراشی از قطع و قلع و قمع درختان بلوط مواجه می شوند که جز فاجعه زیست محیطی نمی توان نامی دیگر بر اینکار نهاد.

عمق فاجعه در این زمینه و عمده درختان قطع شده بخشی از آن توسط دامدارها در سال گذشته و بخشی نیز عمدتاً در اطراف چادرها و کمپ های برپا شده در میان این جنگلها صورت گرفته که دیدن آنها روح و وجدان هر انسانی را می آزارد.

افزایش چند برابری گردشگران شهرستان بدره در سالهای اخیر و نزدیک بودن شهرستانهای پرجمعیت استان لرستان همچون رومشگان و مناطق دیگر که فاقد جنگل و مراکز تفریحی مناسب هستند به شهرستان سرسبز بدره و فراگیر شدن عادتهای نامطلوب و مخرب اقامت در جنگل همراه با روشن کردن آتش و بساط کباب و دود و ضعف فرهنگ محافظت از طبیعت این تهدید جدی را متوجه جنگلهای بلوط شهرستان بدره کرده که در صورت ادامه این روند و آزاد بودن برپایی کمپ و اقامت در جنگل و در نظر نگرفتن برنامه های محافظتی موثر، متآسفانه در سالهای آینده باید شاهد نابودی تدریجی جنگلهای زیبای این مناطق به عنوان تنها سرمایه طبیعی و خدادادی باشیم.

زیاده طلبی دامدارها و قتل عام جنگل های زاگرس در ایلام

علاوه بر این آسیب، سال گذشته نیز بخاطر خشکسالی و کمبود علفزار در طبیعت متاسفانه بسیاری از دامدارهای این شهرستان و البته مناطق و شهرستانهای دیگر برای تهیه خوراک دامهای خود به سراغ جنگلهای بلوط رفته و هزاران درخت را به این خاطر قلع و قمع کردند که دیدن تصاویر قطع شده این درختان در طبیعت روح و وجدان هر انسانی را می آزارد.

در چنین شرایطی که فرهنگ محافظت از طبیعت و جنگل در استان ایلام دارای ضعف بسیار بوده و مشارکت در این زمینه در سطح قابل قبولی نیست و از لحاظ دیگر بخاطر شیوه ی دامداری مدیریت نشده و جمعیت بی اندازه دام ها و گله ها در این استان هر گونه قدرت زاد آوری از جنگل های زاگرس گرفته شده است و با اضافه شدن آسیبهای گوناگون به جنگل ها، متأسفانه سال به سال به شکل غمناکی از میزان تراکم و سطح جنگلهای زاگرس در استان ایلام کاسته می شود برای محافظت از همین ته مانده جنگلهای بلوط که یادگاران چند صد ساله دیار زاگرس هستند نیاز به تجدید نظر در روشهای محافظت از این جنگلها،در نظر گرفتن قوانین سخت گیرانه تر، همراهی بیشتر دستگاه قضایی در برخورد بازدارنده با انبوه متخلفین، برگزاری دوره های آموزش برای دامدارهای مقیم جنگلهای استان و البته فرهنگ سازی بیشتر و ارائه آموزش های کاربردی به همه مردم و مشارکت عمومی در محافظت از این جنگلهای چند صد ساله هستیم.

کد خبر 30467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha