شاعران و نویسندگان، امنیت شغلی می‌خواهند

سرویس کرمانشاه - مرتضی حاتمی نویسنده کرمانشاهی پیرامون مشکلات این روزهای اهالی فرهنگ و ادبیات گفت: چرا هنوز نویسندگی به عنوان یک "شغل" پذیرفته نمی شود و غم نان، عدم بیمه شدن و عدم امنیت شغلی نویسندگان و شاعران را چه کسی برطرف می کند؟

این نویسنده کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار کردپرس در ادامه اظهار داشت: ویروس کرونا خیلی زودتر از آن چه که تصور می رفت بر تمام ارکان فردی و اجتماعی زندگی و اندیشه ی انسان معاصر تاثیر گذاشت و این ویروس ناشناخته و مرگبار و خطرناک، بخشی از مسیر ادبیات کودک و کوجوان و بزرگ سال را هم به سمت فضاها و پیام رسان های مجازی کشاند و ادبیات را تحت تاثیر فضای مجازی قرار داد.

حاتمی ادامه داد: کرونا بر میزان چاپ و انتشار مکتوب کتاب تاثیر بسیار گذاشت. بسیاری از ناشران و مولفان و کتاب فروشان دچار ضرر و شکست های مالی شدند. تیراژها پایین آمده و رغبت نیم بند رفتن به کتابخانه و کتابفروشی هم از ذهن مردم پرید.

وی افزود: کتابفروش ها با حجم به فروش نرفته‌ی کتاب های خریداری شده و امانی در قفسه ها و ویترین ها روبه رو و بسیاری از مولفان با بازگشت و لغو قرارداد چاپ کتاب با ناشران روبه رو شدند. و البته ناشران بخش خصوصی در این میان آسیب بسیار دیدند.

این نویسنده کرمانشاهی ادامه داد: با وجود مشکلات پیش آمده ناشی از بحران کرونا بر هنر-صنعت نشر از دریافت حق التالیف چند عنوان کتاب از ناشران بخش خصوصی، صرف نظر کردم تا کمکی به اقتصاد ناشر کرده باشم، زیرا در شرایط فعلی شکست مالی ناشران خصوصی و تحمیل مشکلات عدم دریافت حق التالیف یک وظیفه است.

این روزنامه‌نگار حوزه ادبی ضمن تبریک روز ۱۸ تیر عنوان کرد: ۱۸ تیرماه به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان که در تقویم ملی ثبت شده تنها یک عنوان است برای دنیای بزرگ و گسترده ی ادبیات کودک و نوجوان که در آن ده ها پرسش و سوال بی جواب پنهان است.

وی تصریح کرد: در این روز بایستی بررسی کرد که جامعه ی هدف (کودکان و نوجوانان) ادبیات کودک و نوجوان تا چه میزان با شخصیت ها و چهره های ادبیات و نام و عنوان برخی از کتاب های شان آشناست؟ در دنیای قهرمانان بچه ها نویسنده و شاعر کودک و نوجوان ایرانی چه جایگاهی دارد؟ آیا مشکلات تامین معاش مولفان این ادبیات که خیلی هم بسیار است، رسیدگی و برطرف شده؟

حاتمی خاطرنشان کرد: چرا هنوز نویسندگی به عنوان یک "شغل" پذیرفته نمی شود؟ غم نان و عدم بیمه شدن و عدم امنیت شغلی نویسندگان و شاعران را چه کسی برطرف می کند؟ و ده ها سوال و پرسش در این راستا ...

این نویسنده ی کرمانشاهی ادامه داد: اما با تمام این مشکلات و سختی ها ادبیات کودک و نوجوان با امید به فردا و آینده ی کودکان و نوجوانان سرزمین مان زنده است و نفس می کشد و در حال پویایی و حرکت رو به جلوست.

حاتمی تاکید کرد: همه وظیفه داریم که به اندازه ی توان و قدرت از ادبیات کودک و نوجوان حمایت کنیم و آثار درشت محتوا و خلاقه آفرینش و تولید کنیم و بر دانایی کودکان و نوجوانان مان بیفزاییم تا در فرداهای نزدیک شاهد پویایی و بالندگی فکری و اندیشه ای شان باشیم.

به گزارش کردپرس؛ مرتضی حاتمی، متولد ۱۳۵۵ در "صحنه" کرمانشاه است و تاکنون بیش از ۵۰ عنوان کتاب در ادبیات کودک ونوجوان و بزرگسال منتشر کرده است.

کد خبر 304827

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha