خودکشی 6 تن از زندانیان سیلیوری به دلیل شکنجه گارد زندان؛ دو زندانی جان باختند

سرویس ترکیه - 60 تن از گارد زندان با حمله به بند 5 زندان سیلیوری زندانیان را مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار داده و بر اثر این حادثه 6 تن از زندانیان اقدام به خودکشی کردند.

به گزارش کردپرس، شش تن از زندانیان در بند 5 زندان سیلیوری بر اثر شکنجه و بدرفتاری گارد زندان اقدام به خودکشی کردند. دو تن از زندانیان جان باختند.

بنا بر اعلام انجمن حقوق بشر ترکیه (İHD) شاخه استانبول، 60 نیروی گارد زندان در تاریخ 6 آوریل به بهانه سرشماری زندانیان وارد بند 5 زندان سیلیوری شده و زندانیان را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده اند. آنها همچنین زندانیان را تهدید کرده اند که پس از آزادی حساب آنها را خواهند رسید. گارد زندان سپس شش تن از زندانیان را گرفته و مورد شکنجه قرار داده اند تا حدی که زندانیان اقدام به خودکشی کرده اند.

بنا بر گزارش دیگری از سوی انجمن حقوق دانان آزادی (ÖHD)، که گزارش فوق را تأیید می کند، بر اساس شهادت زندانیان همبند، نیروهای گارد زندان و کارکنان بهداری زندان، که شاهد این ماجرا بوده اند، هیچ مداخله ای برای جلوگیری از خودکشی و مرگ این افراد نکرده اند.

بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی این دو نهاد حقوق بشری، یک زندانی به نام سرکان ییلماز و زندانی دیگری که از هویت او اطلاعی در دست نیست، جان خود را از دست داده اند و هشت تن دیگر که بر اثر شکنجه و خودکشی آسیب دیده اند، در بیمارستان به سر می برند. با این حال اداره کل زندان ها و بازداشتگاه ها در تاریخ 9 آوریل در اطلاعیه ای این رویداد را تکذیب کرده است.

انجمن حقوق دانان آزادی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «ادعاهایی مبنی بر نقض آشکار قانون ممنوعیت شکنجه و همچنین نقض حق حیات در بند 5 زندان سیلیوری وجود دارد. ما اعلام می کنیم که این واقعه را پیگیری خواهیم کرد. با این حال وظیفه اطلاع رسانی درباره صحت و سقم این ادعا ها بر عهده وزارت دادگستری است. لذا از وزارت دادگستری دعوت می‌کنیم در اسرع وقت درباره امنیت جانی زندانیان و اخبار موجود درباره نقض حقوق آنان اطلاع رسانی کند.»

انجمن حقوق بشر نیز با انتشار بیانیه ای ضمن اطلاع رسانی درباره پیگیری این ماجرا، اعلام کرد که به زودی یک نشست خبری با حضور بستگان زندانیان و نمایندگان مجلس برگزار خواهد کرد تا افکار عمومی را در جریان این ماجرا بگذارد.

گفتنی است «سیلیوری» یکی از معروفترین و امنیتی‌ترین زندان‌های ترکیه، در بخش اروپایی استانبول ‌است که بسیاری از منتقدان حکومت، همچنین فعالان سیاسی کرد را در خود جای داده است. عثمان کاوالا فعال حقوق بشر در این زندان زندانی است. همچنین احمد ترک سیاستمدار کرد، و لیلا زانا نیز دوران محکومیت خود را در این زندان طی کرده اند.

کد خبر 30586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha