ساخت ویلاها و خانه باغ ها در  اطراف شهرهای ایلام، خیانت به منابع طبیعی / عباس خزلی*

سرویس ایلام - سالانه دهها هکتار از اراضی کشاورزی و منابع ملی استان ایلام تغییر کاربری می‌دهند که از این بین تعدادی بدون مجوز و تعدادی با مجوز تغییر کاربری داده می‌شوند!

به گزارش خبرگزاری کردپرس، طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی هر گونه تغییر کاربری اراضی در خارج از محدوده شهرها و شهرک ها جز در موارد ضروری ممنوع است. آیا این حجم از تغییر کاربری زمین ها به ویلاسازی و غیره که تهدیدی اساسی برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود ضروری است؟

شریعت، دبیر کل فدراسیون صنعت آب

معتقد است جنگ آینده بر سر آب است و ما باید نفت بدهیم و آب بگیریم، این اتفاق زودتر از آنچه باید در حال تحقق است.

باید از شرایط انفعالی خارج شویم، تبعات این گرد و غبار بسیار وحشتناک است، بسیاری امراض مشکلات ریوی در پی دارد که تبعات آن بعدا مشخص می‌شود، ضمن اینکه طبق اعلام محیط زیست و هواشناسی این شرایط ادامه‌دار است یعنی در ابتدای بهار باید آماده مواجهه با این ریزگردها باشیم.

آینده کشور به آب وابسته است، هیچ توسعه‌ای بدون منابع آب امکان‌پذیر نیست، اکنون 300 شهر کشور با تنش آبی مواجه هستند.

در هر فصل آبیاری درختان رقمی حدود ۲۵میلیون لیتر از آب شرب مردم ایلام صرف آبیاری درختانی که در ویلاهایی که در زمینهای کشاورزی دیم و منابع ملی ساخته شده اند می شود.

بیش از ۵۰ هکتار از زمینهای کشاورزی و منابع ملی در اطراف شهرهای ایلام تبدیل به ویلاهایی که متعلق به از مردم بهتران است شده است و آب همه آنها از محل منابع آب شرب ایلام توسط تانکر ودر مواردی بسیاری انشعاب دریافت نموده اند تامین می شود.

حال سوال این جاست یگان های حفاظت از اراضی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مگر وظیفه ای دیگر جز حراست از این منابع خدادادی دارند؟ چرا این یگان ها با وجود نیروهای حفاظتی بسیار و این همه امکانات و هزینه نتوانسته اند از این پدیده که اراضی کشاورزی، منابع ملی و محیط زیست را به نابودی می کشاند جلوگیری کنند؟

در استان ایلام حدود ۳۰۰ واحد کبابی بصورت شبانه روزی فعال هستند و سوخت آنها از درختان بلوط تامین می شود. با یک حساب سر انگشتی هر واحد کبابی ماهانه ۲ تن چوب بلوط استفاده می کند که این ۳۰۰ واحد در ماه ۶۰۰ تن و سالانه ۷۲۰۰ تن از چوب درختان بلوط صرف کباب خانه های ایلام می شود!

اگر هر درخت بلوط را ۵۰۰ کیلو چوب حساب کنیم سالانه تعداد ۱۴ هزار و ۴۰۰ درخت بلوط قطع و به سوخت کبابی ها اختصاص داده می شود. حتی اگر این رقم ۵ هزار هم باشد یک فاجعه به حساب خواهد آمد.

در سراسر ایران و شاید جهان کبابی ها از گاز شهری استفاده می کنند چرا باید ایلام استثنا باشد و از جنگل های زیبای آن حفاظت نشود که اینگونه منابع ملی و سرمایه کشور نابود شود؟

کد خبر 30763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha