ایجاد آرشیو فرهنگ و تاریخ کردها توسط دانشگاه اکستر انگلیس

سرویس جهان- محققان حوزه مطالعات کردی در دانشگاه اکستر انگلیس، با کمک موسسات جمع آوری آرشیو منابع کردی به دنبال ایجاد گنجینه جدیدی از منابع فرهنگی، تاریخی و سیاسی کردها هستند.

به گزارش کردپرس، دانشگاه اکستر انگلیس اعلام کرد پژوهشگران حوزه مسائل کردی این دانشگاه با استفاده از منابع پروژه آرشیو دیجیتال خاورمیانه و آرشیو شخصی عمر شیخ موس دانشگاه اکستر و با همکاری برخی موسسات جمع آوری منابع فرهنگی، تاریخی و سیاسی کردها، در حال ایجاد گنجینه جدیدی از منابع و اسناد تاریخی، فرهنگی و سیاسی مربوط به کردها هستند.

در همین راستا، دو موسسه فرهنگ کردی و بنیاد مستندسازی و تحقیق «ژین» در اقلیم کردستان عراق، سال گذشته یادداشت تفاهمی با دانشگاه اکستر برای اجرای این پروژه امضا کرده اند.

پروفسور گارث اسانفیلد، بنیانگذار و مدیر مرکز مطالعات کردی دانشگاه اکستر ایجاد گنجینه ای از منابع و اسناد درباره تاریخ، فرهنگ و سیاست کردها را هیجان انگیز خواند و گفت بخش کردی پروژه آرشیو دیجیتال خاورمیانه این دانشگاه با همکاری دانشگاه های برجسته دنیا، زمینه دسترسی همکاران کرد و سایر علاقه مندان حوزه مطالعات کردی را برای ایجاد آرشیو جدیدی از منابع کردی فراهم می کند تا تحقیقات و درک بهتری درباره حوزه های مختلف زندگی کردها صورت بگیرد.

دانشگاه اکستر درباره فعالیت دو موسسه ژین و موسسه فرهنگ کردی در اقلیم کردستان گفته است موسسه ژین اقدام به مستندسازی و جمع آوری صدها اثر مکتوب کرده است و موسسه فرهنگ کردی نیز دهها هزار اثر صوتی، تصویری و کتاب در حوزه فرهنگ کردی جمع آوری و آرشیو کرده است.

دکتر جیمز داون فعال در حوزه جمع آوری مجموعه های خاورمیانه در دانشگاه اکستر و هماهنگ کننده پروژه دیجیتالی کردن منابع خاورمیانه در این دانشگاه، ایجاد آرشیو جدید از منابع کردی را پروژه ای بلندپروازانه خواند که از طریق این دانشگاه زمینه دسترسی به منابع مهم کردی فراهم می شود.

دکتر قادری از محققان بخش کردی پروژه آرشیو دیجیتال خاورمیانه دانشگاه اکستر نیز از جمله اهداف ایجاد آرشیو منابع کردی را فراهم کردن زمینه تحقیق در زمینه های مختلف مسائل کردی و آشکار کردن ابعاد تازه فرهنگی، تاریخی و سیاسی عنوان کرد.

کد خبر 31887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha