YPG با پیوستن سوئد به ناتو چه ارتباطی دارد؟

سرویس جهان- ترکیه به بهانه این که سوئد از نیروهای کرد سوریه حمایت کرده، از درخواست این کشور برای پیوستن به ناتو مخالفت کرده است.

در حالی که سوئد و فنلاند در پاسخ به جنگ روسیه واوکراین به سمت درخواست عضویت در ناتو اقدام کرده اند، انتظار نداشتند با مخالفتی آنهم از سوی ترکیه روبه رو شوند. همه 30 کشور عضو این اتحاد باید قبل از عضویت یک عضو جدید به توافق برسند. ناگهان ترکیه با ابراز نگرانی، سوئد را به ارتباط با گروهی که آن را تروریستی می‌داند متهم کرد. این گروه، یگان‌های مدافع خلق یا YPG، یک نیروی شبه‌نظامی کرد در سوریه است که در شکست داعش در آنجا نقش داشت. ترکیه YPG را به دلیل روابطش با کردهای جدایی طلب ترکیه به عنوان یک تهدید امنیتی می بیند.

YPG چه نیرویی است؟

YPG به عنوان شاخه مسلح حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه، به دنبال کسب خودگردانی برای کردهای سوریه است و تمایل خود را برای همکاری با هر قدرتی که قادر به پیشبرد این هدف باشد، نشان داده است. خود این حزب در سال 2003 به عنوان شاخه ای از PKK تشکیل شد. PKK هم گروهی مسلح است که به دنبال ایجاد منطقه ای خودمختار برای کردها در داخل ترکیه است و از سال 1984 با نیروهای ترکیه جنگیده است. این نیرو توسط ترکیه غیرقانونی اعلام شده و ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز آن را یک سازمان تروریستی نامیده اند. گمان می رود که صفوف YPG شامل ده ها هزار جنگجو باشد.

نقش YPG در جنگ سوریه چه بود؟

YPG بخشی از ارتش آزاد سوریه، ائتلاف مورد حمایت غرب که مخالف اصلی رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سال های اولیه جنگ داخلی این کشور بود، نیست. اما در سال 2015، زمانی که نیروهای سوریه دموکراتیک تحت نظارت ایالات متحده برای مبارزه با داعش ایجاد شدند، اعضای YPG ستون فقرات آن را تشکیل دادند. در سال 2019، آخرین پایگاه داعش سقوط کرد. پس از آن، کردها و اعراب سوریه که با آنها متحد شدند، یک منطقه خودگردان در شمال شرق کشور سوریه تشکیل دادند که نه با دولت اسد و نه با مخالفان آن همسو نیست.

علت مخالفت ترکیه با YPG چیست؟

دولت ترکیه به شدت با تسلیح کردهای سوریه توسط آمریکا مخالفت کرد. نیروهای ترکیه در پاسخ به دستاوردهای ارضی YPG، بارها به سوریه حمله کرده اند تا آنها را به عقب برانند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، یک روز پس از آن که جنگجویان YPG یک سرباز ترک را در یک حمله راکتی برون مرزی کشتند و سه سرباز ترکیه را زخمی کردند، درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو ابراز نگرانی کرد.

مشکل ترکیه با سوئد چیست؟

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه ادعایی از سوی دولت ترکیه را مطرح کرده است. بر اساس این ادعا تسلیحات ضد تانک AT-4 ساخت سوئد توسط YPG در حملات به نیروهای ترکیه در سوریه استفاده شده است. اما ادعا نشده است که کشور سوئد این مهمات را که در زرادخانه بسیاری از ارتش های جهان وجود دارد، در اختیار نیروهای یگان های مدافع خلق یا YPG قرار داده است.

منبع: بلومبرگ

خبرگزاری کردپرس- سرویس جهان

کد خبر 32557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha