تبدیل «نشد» به «شد» با القای آمار در کاهش تصادفات جاده ای ایلام

سرویس ایلام - معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام مدعی شده است که توسعه راه ها باعث کاهش 19 درصدی تصادفات ایلام شده است و گویی فراموش کرده که به خاطر کرونا در ماهه ای اخیر 79 درصد ترددها کاهش یافته و توسعه ای در راه ها مشاهده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، رضا میرزاد، روزنامه نگار ایلامی در خصوص این ادعا یادداشتی در اختیار کردپرس قرار داده که به شرح زیر است:

محمد نوذری در نشست شورای راهبردی تصادفات استان ایلام به تاریخ 8 مهرماه 99، توسعه راه‌ها را باعث کاهش 19 درصدی تصادفات ایلام عنوان کرد، و به‌نوعی در سخنان خود که توسط کانال تلگرامی سلام منتسب به استانداری منتشرشده است درصدد ایجاد این باور است که کاهش تصادفات از تدابیر انجام‌شده توسط تصمیم‌گیران استان ایلام است.

به‌صراحت می‌توان گفت سخنان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام فاقد مبانی کارشناسی است. «انسان، راه، وسیله نقلیه» مثلث جدایی‌ناپذیر در حادث شدن تصادفات است و نادیده گرفتن سهم هرکدام از این عوامل غیر کارشناسی است. آنچه کارشناسان بر آن باور دارند این است که از میان عوامل سه‌گانه بروز تصادفات جاده‌ای در ایران، سهم خطای انسانی 70 درصد، استاندارد نبودن جاده 23 درصد و سهم استاندارد نبودن خودروها نیز 7 درصد است.

با این وصف اگر کاهش 19 درصدی تصادفات در استان ایلام مبنای واقعی داشته باشد، نمی‌توان صرف توسعه جاده‌ای را عامل این کاهش عنوان کرد. کاهش 19 درصدی تصادفات در استان ایلام نتیجه مؤثر بودن عوامل انسان، راه و وسیله نقلیه است و به نظر می‌رسد کاهش 79 درصدی تردد در محورهای مواصلاتی استان ایلام ناشی از شیوع کرونا را عامل این کاهش بیان کرد.

ماحصل کلام آن که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام که در تحلیل و تبین و تشریح باید سرآمد سایرین باشد، نباید «نشدها» را با القای «آمار» به «شدها» تبدیل کند.

کد خبر 329852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha