آیا ترکیه حمله جدیدی را به شمال سوریه آغاز می‌کند؟

سرویس سوریه- منابع میدانی معتقدند میان بلوف سیاسی مقامات ترک برای حمله جدید علیه کُردها در سوریه و واقعی بودن این تهدیدات، مرز روشنی وجود ندارد و‌ هر لحظه ممکن است ارتش ترکیه عملیات نظامی جدید و‌ غیرمنتظره‌ای را آغاز کند.

به گزارش کُردپرس به نقل از رسانه‌های ترکیه، امروز پنجشنبه شورای امنیت ملی ترکیه درباره اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد آغاز عملیات نظامی در مرزهای جنوبی ترکیه ( مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک)، تشکیل جلسه می‌دهد. این اظهارات اردوغان در حالی است که واشنگتن نگرانی خود را از تشدید تنش احتمالی میان ترکیه و کُردها در شمال سوریه اعلام کرد و هرگونه عملیات جدید ترکیه را علیه نیروهای SDG رد کرد.

نیروهای SDF تحرکات ترکیه را زیر نظر دارند

آرام حنا، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه ای برای رسانه‌ها، گفت: نیروهای ترکیه اخیرا حملات هوایی و گلوله باران خود را در مناطق مختلف خطوط تماس با نیروهای SDF افزایش داده اند. وی از آمادگی این نیروها برای پاسخ به تهدیدات خبر داد.

به گزارش منابع میدانی، این توپباران‌ها در شرایطی است که برخی از رسانه‌های معارضین‌ سوری از تحرکات ارتش ترکیه در مرزهای جنوبی خبر دادند اما خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از منابع میدانی خود گزارش‌ها مبنی بر ورود ستون‌های ارتش ترکیه به خاک سوریه برای آغاز عملیات نظامی را تکذیب کرد.

سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه خاطرنشان کرد: آنها اطلاعات دریافتی از خطوط تماس را با طرف های ضامن توافق آتش بس به اشتراک می گذارند. سخنگوی SDF از بیانیه‌های اخیر وزارت خارجه آمریکا و سازمان ملل استقبال کرد، اما گفت: ما باید این سخنان را به اقدام عملی تبدیل کنیم.

منطقه امن را گسترش می‌دهیم

همه ماجرا از آنجا آغاز شد که رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه، اعلام کرد: اقدامات مربوط به ایجاد مناطق امن در عمق ۳۰ کیلومتری مرز جنوبی خود را آغاز می‌کنیم و همین اظهارات منجر به ایجاد تشویش در منطقه گردید.

در اکتبر سال ۲۰۱۹ نیروهای ترکیه با همراهی گروه های مسلح سوری از طریق زمین و هوا به شهرهای سریکانی و گری‌سپی حمله کردند و این‌ شهرها را به اشغال خود درآوردند. ترکیه در آن زمان اعلام کرد که این منطقه امن را برای بازگشت آوارگان سوری ایجاد می‌کند. همچنین خبرگزاری آناتولی درباره واقعیت اظهارات اردوغان، نوشت: منظور رئیس جمهور ترکیه از مرزهای جنوبی، مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است که توسط ائتلاف بین المللی در جنگ علیه داعش حمایت می شود. رئیس جمهور ترکیه زمان اجرای عملیات را به پایان آماده سازی ارتش و تکمیل اطلاعات برای حمله منوط دانست.

بر اساس آماری که دیده‌بان حقوق بشر سوریه منتشر کرده است، رئیس‌جمهور ترکیه بین اکتبر ۲۰۱۹ تا مه ۲۰۲۲ هفت بار تهدیدهای خود مبنی بر تصرف مناطق تحت کنترل نیروهای SDF را تکرار کرده است.

نگرانی آمریکا

در اولین واکنش به اظهارات ترکیه متحد ناتو، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت: ایالات متحده از ترکیه انتظار دارد به بیانیه مشترک اکتبر ۲۰۱۹ در مورد عدم عملیات نظامی در سوریه پایبند باشد.

در اکتبر سال ۲۰۱۹ با حضور نمایندگان واشنگتن و آنکارا توافقنامه آتش بسی امضا شد تا نیروهای SDF از مرز سوریه و ترکیه به فاصله ۳۲ کیلومتر فاصله بگیرند و به دنبال آن توافقی مشابهی میان آنکارا و مسکو امضاء گردید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تشدید تنش ترکیه در سوریه را اقدامی در جهت تضعیف عملیات نظامی علیه داعش دانست با این حال، بر اساس رصد میدانی خبرنگار کُردپرس از شمال سوریه، مواضع آمریکا ترس مردم محلی را از بین نبرده و آخرین اظهارنظر و نگرانی آمریکا در سال ۲۰۱۹ منجر به آواره شدن ۲۵۰ هزار نفر از سریکانی و گری‌سپی شد.

در این زمینه، سخنگوی سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالات خبرنگاران اعلام کرد، «سوریه به راه حل سیاسی نیاز دارد نه عملیات نظامی جدید».

در سوی دیگر، مسکو بعنوان ضامن دیگر آتش بس تاکنون درباره تنش تازه ترکیه اظهار نظری نکرده و مشغول جنگ اوکراین است که وارد چهارمین ماه خود شده است.

مواضع دولت سوریه

در این‌ میان دمشق نیز که در پاسخ به تحرکات ترکیه سکوت می‌کند، این بار به سرعت تشدید تنش‌ها را محکوم کرد.

پطرس مرجانه، رئیس کمیته امور عربی در مجلس سوریه، گفت: «هر گونه صحبت در مورد ایجاد منطقه امن غیرقانونی است، همانطور که اشغالگری ترکیه غیرقانونی است.

این نماینده پارلمان سوریه در مصاحبه با روزنامه نیمه رسمی الوطن افزود: طرح های رژیم ترکیه برای الحاق و تصرف این مناطق قابل تحمل نیست و دولت سوریه نیز مانند مردم سوریه اجازه نمی‌دهد این طرح ها به تصویب برسند.

در همین زمینه، یک مقام در اداره خودمختار کُردستان سوریه، گفت: ترکیه تلاش می‌کند از هر فرصتی برای هدف قرار دادن و ارعاب مردم در مناطق مرزی، از طریق جنگ رسانه‌ای یا بمباران مکرر تاسیسات حیاتی استفاده کند.

در حالی که اعتراض‌ها به تشدید تنش‌های احتمالی ترکیه بالا گرفته است، روز گذشته شهر سریکانی شاهد درگیری بین دو گروه تحت حمایت ترکیه بود.

منابع میدانی گزارش دادند که در نتیجه درگیری بین این دو گروه وفادار به آنکارا، سه نفر در مرکز این شهر کشته شدند.

هر چند برخی از رسانه‌های از بلوف رییس جمهور ترکیه برای آغاز حمله نظامی خبر دادند اما تحلیلگران معتقدند، هیچ تضمینی برای اجرایی نشدن این حمله وجود ندارد.

محمد حسن راشد، روزنامه‌نگار کُرد ساکن دربسیه به کُردپرس گفت: ترکیه عملیات نظامی خود را در کُردستان عراق و شنگال آغاز کرده است و این احتمال وجود دارد حمله جدیدی را نیز علیه شمال سوریه تدارک ببیند.

کد خبر 33104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha