جو بایدن در حال تکرار خیانت دونالد ترامپ به کردهای سوریه است

سرویس جهان- پژوهشگر مسائل کردها و خاورمیانه در اندیشکده امریکن اینترپرایز معتقد است جو بایدن با موافقت این کشور با فروش جنگنده اف 16 به ترکیه- که آنکارا از آنها در حمله احتمالی به کردهای سوریه استفاده خواهد کرد- در حال تکرار خیانت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به کردهای سوریه است.

به گزارش کردپرس، مقامات ترکیه تهدید کرده اند ارتش این کشور همانند سال های 2018 و 2019 عملیات نظامی دیگری را علیه نیروهای کرد سوریه انجام خواهند داد تا بخش دیگری از شمال سوریه را از کنترل کردها خارج کنند. حدود دو هفته قبل از این تهدیدها، برخی مقامات آمریکایی از احتمال توافق دولت بایدن با درخواست ترکیه برای ارتقا و یا خرید جنگنده های اف 16 خبر دادند.

مایکل روبین، پژوهشگر مسائل خاورمیانه و کردها در اندیشکده امریکن اینترپرایز، ابراز رضایت دولت بایدن با درخواست خرید اف 16 از سوی آنکارا را چراغ سبز دولت بایدن به حمله ترکیه به کردهای سوریه دانسته است.

او معتقد است دولت بایدن می خواهد رضایت ترکیه را در باره برخی مسائل ناتو به دست بیاورد، بنابراین به درخواست ترکیه روی خوش نشان داده است.

در این یادداشت که در نشریه 1945 منتشر شده، تاکید شده است که جو بایدن می داند که ترکیه از جنگنده های اف 16 آمریکا علیه چه کسانی استفاده کرده است؛ ما هر روز شاهد حملات ترکیه علیه مناطق کردنشین در عراق و سوریه هستیم. ترکیه ادعا می کند که در بمباران های اف 16 ها در پی کشتن اعضای پ.ک.ک است اما وقتی چهره قربانیان نشان داده می شود اکثرا کشاورزان و دامداران روستاهای کردنشین هستند.

این پژوهشگر مسائل کردها می گوید مخالفت با پ.ک.ک با توجه به برخی اقدامات آنها قابل درک است اما ترکیه مقابله با پ.ک.ک را دستاویزی برای پاکسازی نژادی کردها قرار داده است.

روبین هشدار داده است جو بایدن در حال تکرار خیانتی بزرگتر از خیانت دونالد ترامپ علیه کردهای سوریه است زیرا مشخص است ترکیه از این جنگنده ها برای خدمت به اهداف ناتو و آمریکا استفاده نکرده است. ترکیه از آنها در عملیاتهای نظامی علیه کردهای سوریه و مناطق کردنشین شمال عراق استفاده کرده است.

او نتیجه گیری کرده است که جو بایدن در حال تسلیح ترکیه برای مقابله با کردهای سوریه است زیرا به باور وی، ترکیه از این جنگنده ها برای مقابله با کردهایی استفاده خواهد کرد که بر خلاف ترکیه، کمک زیادی به مقابله با داعش کرده اند و به عنوان پیاده نظامی جامعه بین المللی برای مقابله با این گروه پیشقدم شده و جان بیش از 10000 تن از نیروهای کرد-عرب سوریه در این راه قربانی شده است.

او تاکید کرده است راه درست این است که آمریکا نه تنها اف 16 به ترکیه نفروشد بلکه با تسلیح کردها به انواع تجهیزات دفاعی راه حمله ترکیه به کردهای سوریه را سد کند.

کد خبر 33191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha