تبدیل تالاب «چاردولی» قروه به کانون گرد و غبار/ زریوار در آستانه نابودی

سرپرست محیط زیست کردستان گفت: دشت چاردولی قروه زمانی تالاب فصلی بود و امروز به واسطه برداشت های بی رویه از منابع آبی زیرزمینی تبدیل به کانون گرد و غبار شده است.

به گزارش کرد پرس، خیراله مرادی در نشست خبری با خبرنگاران کردستان، با بیان اینکه منطقه چاردولی قروه که یک نوع تالاب فصلی برای استان محسوب می شد، مستعد تبدیل شدن به چشمه و کانون گرد و غبار در استان شده است، گفت: این مهم در پی کاهش سفره های آب زیرزمینی در منطقه قروه رخ داده است.

وی کاهش بارندگی و افزایش 2 درجه ای دما در استان را از عوامل مهم کاهش رواناب ها عنوان کرد و افزود: کاهش رواناب ها خود نیز موجب غلظت آلودگی آب می شود.

سرپرست محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه خطر بیابانی شدن دشت های شرقی استان را تهدید می کند، اظهار کرد: چندین سال است بحث انتقال آب سدهای آزاد و ژاوه به این دشت ها مطرح و مصوب شده ولی هنوز این مهم محقق نشده است.

مرادی با ابراز گله مندی از وضعیت دشت های شرق کردستان، ادامه داد: دشت های شرق استان که از دشت های استراتژیک تولید گندم در کشور بوده به سمت بیابانی شدن رفته است و این دشت ها نیازمند آبیاری بوده و وابسته به آب زیرزمینی است و برای رفع این موضوع 2 سد آزاد و ژاوه در این منطقه احداث شد که این امر نه تنها تا کنون برای استان مثمر ثمر واقع نشده، بلکه خود موجب کاهش سفره های آب زیرزمینی شده است.

وی بهبود وضعیت محیط زیست را مستلزم آگاه سازی، مشارکت مردمی و ادای مسئولیت دانست و یادآور شد: تغییر اقلیم منجر به افزایش دما در سطح جهانی شده و علاوه بر این تغییر رژیم بارشی و کاهش بارندگی هم باعث افزایش خشکی و در نتیجه ایجاد کانون های گرد و خاک و دیگر مسائل زیست محیطی شده است.

سرپرست محیط زیست کردستان دلیل اصلی وقوع پدیده گرد و خاک را تغییر اقلیم عنوان کرد و بیان کرد: علاوه براین سدسازی های انجام شده توسط کشور ترکیه به این بحران دامن زده است.

مرادی با بیان اینکه هر گونه تهدید و مشکل زیست محیطی بتدریج و طی سالیان طولانی اتفاق می افتد و بی شک برطرف کردن آن هم هزینه بر و هم زمانبر خواهد بود، گفت: در کشور عراق یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود ندارد و این در حالی است که ۶ دستگاه در شهرستان های استان کردستان مستقر است.

وی اظهار کرد: برای رفع مشکل این دشت ها چندین سال است که قرار شده از سدهای آزاد و ژاوه به دشت های دهگلان و قروه آبرسانی انجام شود ولی تاکنون این مهم محقق نشده است.

مدیرکل محیط زیست کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال زریوار با تهدید مواجه است، افزود: راه اندازی سیستم تصفیه آب شرب شهرستان مریوان تنها راه نجات بخشی دریاچه زریوار است، که متاسفانه این پروژه تا کنون هیچ پیشرفت چشمگیری نداشته و حدود ده سال از متوقف شدن آن می گذرد.

مرادی در رابطه با وضعیت تنش آبی در دریاچه زریوار، ادامه داد: این تالاب نیاز به مرثیه خوانی ندارد، بلکه نیازمند کار اجرایی توأم با فکر است؛ سد گاران با اهداف تأمین آب شرب مریوان و تامین آب کشاورزی اراضی زریوار احداث شده که با گذشت چندسال از آبگیری این سد، هنوز این مهم محقق نشده و در واقع استفاده ای برای استان کردستان ندارد و این امر باید مطالبه گری شود.

وی با بیان اینکه امسال زریوار با تهدید مواجه است، یادآور شد: راه اندازی سیستم تصفیه آب شرب شهرستان مریوان تنها راه نجات بخشی دریاچه زریوار است، که متاسفانه این پروژه تا کنون هیچ پیشرفت چشمگیری نداشته و حدود ده سال از متوقف شدن آن می گذرد.

کد خبر 33424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha