فاصله آمار رسمی اشتغال تا سخن مسئولان/ایجاد اشتغال در شهرک های صنعتی فقط بر روی کاغذ

وجود شهرک های صنعتی می تواند در امر ایجاد اشتغال و شرایط اقتصادی تحول ایجاد کند، تحولی که به واسطه ناکارآمدی مدیران این حوزه در کردستان سال هاست که درجا می زند.

به گزارش کرد پرس، دغدغه اصلی مسئولان ایجاد اشتغال بوده و بیکاری یکی از مهم ترین مشکلات مبتلابه کشور و به تبع آن استان مرزی کردستان است.

با وجود صنایع تعطیل و نیمه تعطیل کردستان و افزایش روز افزون دستفروشی در کنار خیابان ها که اغلب جوانان تحصیل کرده هستند، آمارهایی از اشتغال داده می شود که با آنچه در سطح استان دیده می شود، همخوانی ندارد.

آماری که توسط بعضی از مسئولان ارائه می شود، وقتی به طور موشکافانه به آن نگاه می شود، دیده خواهد شد که شغل های پایداری نیستند چرا که کار و شغل یک روزه دردی از بیکاری کردستان دوا نخواهد کرد و زمانی کارآیی دارد که درآمد مشخص و ثابت در طول روز و سال برای فرد داشته باشد.

در حال حاضر 20 شهرک صنعتی در کردستان احداث شده که مساحتی برابر با یک هزار و 296 هکتار را به خود اختصاص داده، اما تا امروز نتوانسته دغدغه اشتغال در استان را که سال هاست به واسطه عدم حضور مدیران کارآمد در راس امور ایجاد شده، حل کند.

براساس گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان یک هزار و 407 قرارداد واگذاری زمین به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در سطح این 20 شهرک صنعتی منعقد شده که از این تعداد تنها 888 واحد تا امروز فعال شده اند، واحدهایی که البته بیشتر آنها تنها انبار شرکت هایی هستند که در زمین های شخصی و یا استیجاری به کار تولید مشغولند.

در سطح شرکت شهرک های صنعتی کردستان بیشتر واحدهایی که درحال تولید هستند، مستاجر بوده و کسانی که زمین های شهرک های صنعتی را دریافت کرده اند به بهانه عدم صرفه اقتصادی از ایجاد واحد تولیدی خودداری کرده در حالی که برای تولیدکننده ای که در طول سال صدها میلیون تومان اجاره بها پرداخت می کند، کار تولید صرفه اقتصادی دارد.

معلوم نیست با کدام پشتوانه این افراد زمین های شهرک های صنعتی را غصب کرده اند که امروز تولید کنندگان واقعی در به در دنبال چند صد متر زمین برای ایجاد یک واحد تولیدی هستند تا بخشی از دغدغه اشتغال جوانان این استان را مرتفع کنند.

بر روی کاغذ اگر هر یک هزار و 407 واحدی که قرارداد با شرکت شهرک های صنعتی کردستان منعقد کرده اند، با تمام ظرفیت فعای شوند، برای 10 هزار و 240 نفر ایجاد اشتغال می شود و این در حالی است که تنها 888 واحد فعال بوده و به گفته مسئولان مشغول به تولید هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان اعتقاد دارد که در این 888 واحد فعال تولیدی در شرکت شهرک های صنعتی کردستان در حال حاضر بیش از 4 هزار نفر مشغول به کار هستند، البته این تنها آماری است که فقط بر روی کاغذ اعتبار دارد و در عمل وقتی فعالیت شرکت های این شهرک های صنعتی را بررسی می کیند به رقمی معادل نهایتا 2 هزار نفر خواهیم رسید.

همین آمارهای غلط باعث می شود که وقتی پای اعتبارات ملی به میان آید، دیگر نتوان برای کردستان کاری کرد چرا که به این حجم از فعالیت وضعیت اشتغال و سرمایه گذاری در این استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در حالی است که بیش از 50 درصد این آمارهای غیرواقعی است.

معلوم نیست مدیرانی که به واسطه روابط سیاسی مسئولیت یک سازمان مهم اقتصادی را قبول می کنند، چرا وقتی توانایی انجام امور محوله را ندارند، همچنان به میز کار خود چسبیده اند و صندلی را برای فردی شاید توانمند خالی نمی کنند و تا شاید تحولی را در حوزه صنعت، اشتغال، اقتصاد و ... در کردستان شاهد باشیم.

در حال حاضر نیز بسیاری از تولیدکنندگان این نگرانی را دارند که صاحبان زمین های شهرک های صنعتی که به عنوان مستاجر در زمین های آنان در حال تولید هستند، اجاره بها را بالا ببرند، چرا که این کار بدون شک می تواند بسیاری از واحدهای فعال را نیمه فعال و یا حتی راکد کرده و آمار 2 هزار نفری اشتغال را نیز دستخوش تغییرات کند.

کد خبر 33629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha