بجای هزینه در نهالستان ها بذر بلوط بکارید / محمد رستمی*

سرویس ایلام - یک فعال فرهنگی و همیار طبیعت در واکنش به برگزاری همایش مدیران منطقه دو منابع طبیعی کشور در ایلام، از چیزی که آن را «تفکر نهالستانی» نامیده انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، همایش مدیران منطقه دو منابع طبیعی کشور در ایلام با حضور مقامات ملی و چندین استان زاگرس نشین به میزبانی استان ایلام برگزار شد؛ نمایشی از رژه ماشین ها و بازدید از نهالستان ایوان و چند سخنرانی و مصاحبه بخشی از این همایش دو روزه بود.

ما را کاری با سیستم اداری و خروجی این همایش ها نیست اما آنچه همیاران دلسوخته طبیعت را نگران می کند تفکر نهالستانی برای توسعه جنگل های استان و زاگرس است.

تجربه و مشاهده فراوان در عرصه های طبیعی نشان می دهد نهالی که در نهالستان دوران طفولیت خود را با خوشی و خرمی و خاک گلدانی و آب فراوان سپری می کند نمی تواند خود را با شرایط سخت گرمای تابستان و تنش آبی وفق دهد و محتاج آب است و این ناز پروده به آن درختی تبدیل نمی شود که چون بلوط مقاوم سر کوهساران، حافظ خاک و آب باشد.

چاله های کنده شده و درختان خشک شده حتی اکوسیستم و مرتع را هم به ورطه نابودی می کشاند هر چند بعدها این توجیه غلط به نام چاله های نگهداری آب نام گیرد در حالیکه این پوشش گیاهی است که از سیلاب جلوگیری می‌کند.

درختان بلوط اولا توسط جانوران توسعه گرایی چون سنجاب های بلوط کار تکثیر می شوند که دانه ها را شاید پی آز و حرص خود به خاک می سپارند یا توسط همیارانی که به دل کوه می زنند و لای هر بوته و سنگی دانه کاری پیشه آنهاست.

نهالستان ها کمکی به زاگرس نمی کنند و تنها منابع را هدر داده و پای ماشین آلات تخریب گر را به مرتع و کوه باز می کنند. سود آن به پیمانکاران می رسد و موجبات یأس دلسوزان طبیعت را فراهم می آورند.

پویش های بخشنامه ساخته و تبليغی با چهار عکس در فضای مجازی با چهار کارمند دولتی هم ره به جایی نمی برد. پویش ها باید از دل جوامع محلی برخيزند.

کار را به مردم واگذار کنید. برانگیخته بودن آنان را با منزلت بخشی ارج نهید و از تجربیات آنان استفاده کنید. عاشقان کوه و دشت برای ارزش والاتری سر به کوه و بیابان می گذارند.

آنان دنبال پول و منفعت نیستند. آنان دنبال خودنمایی و تظاهر هم نیستند. سالها انگ دیوانگی خورده اند و خم به ابرو نیاورده اند.

فرهنگیاران جوامع محلی را ارج نهید. در این روزهای گرم سال آنان زیر آفتاب سوزان برای بلوط های سبز شده سایه بان درست می کنند. حداقل بجای گزارشات و مصاحبه های مدیران در سالن‌های همایش و زیر کولرهای گازی و بازدید از نهالستان سرسبز، به کوهساران آیید و دمی رنجوری بلوط را تماشا کنید.

*فعال فرهنگی و همیار طبیعت

کد خبر 34130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha