رویکرد دانشگاه ها به سمت پرورش تکنسین و کارآفرین برود

سرویس کردستان- عضو هیئت رئیسه و کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر استفاده از ظرفیت های ویژه شهرستان قروه، تغییر رویکرد دانشگاه ها به سمت پرورش تکنسین و کارآفرینی را مهم دانست.

به گزارش خبرنگار کردپرس، حجت الاسلام علیرضا سلیمی شامگاه پنجشنبه در جریان بازدید از دانشکده صنعت و معدن شهرستان قروه در جمع خبرنگاران هدف از این سفر را بازدید از ظرفیت های شهرستان دانست و گفت: قروه شهری معدنی است که به سمت صنعتی شدن حرکت می کند و ظرفیت های بسیاری دارد و باید مورد استفاده قرار گیرد.

او با بیان اینکه بخشی از این ظرفیت ها در حوزه معدن است، افزود: باید به سمت فرآوری حرکت کرد و از خام فروشی فاصله گرفت و در همین زمینه اقدامات خوبی همانند احداث ناحیه صنعتی سنگ یا شهرک صنعتی فولاد در دست کار است.

سلیمی استفاده از ظرفیت هایی که قانون برای توسعه شهرستان در حوزه معدن در نظر گرفته را مهم دانست و تصریح کرد: این ظرفیت ها شامل 15 درصد حقوق معادن و یک درصد فروش است که معدن داران در این حوزه مسئولیت اجتماعی دارند و باید به آن عمل کنند.

به گفته او ظرفیت های دانشگاهی در قروه هم دارای اهمیت است و در دانشکده صمت به عنوان دانشگاه دولتی به زودی پذیرش دانشجو صورت خواهد گرفت.

سلیمی با اشاره به اینکه قروه شهری در آستانه جهش و توسعه است، عنوان کرد: این شهرستان باتوجه به ظرفیت هایی انسانی و طبیعی که دارد در آستانه تحول و جهش بوده و در ریل توسعه افتاده و نیاز است که این قطار توسعه سرعت بگیرد.

عضو کمیسیون صنتیاع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این سؤال خبرنگار کردپرس مبنی بر اینکه بیشتر داوطلبان بازار کار را ملاک انتخاب رشته در دانشگاه ها می دانند، در همین زمینه آیا شرایط بازار کار برای جذب دانشجو در این دانشگاه مهیاست؟ گفت: براساس مصوبه قانونی باید 50 درصد رشته های دانشگاهی به سمت رشته های کاربردی حرکت کنند که در این حوزه وزارت علوم در گذشته به خوبی عمل نکرده و باید امروز این مشکل را حل کرد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی با تأکید بر اینکه باید به سمت تربیت تکنسین رفت، یادآورد شد: رشته مهندسی کارآفرین است و اگر فرد مهندسی سخن از بیکاری بگوید نشان دهنده مشکل نظام آموزشی هست چرا که در این سیستم آموزشی توانایی لازم برای کارآفرین شدن دانشجو را فراهم نکرده اند.

مطابق سخنان او به دلیل مشکل سیستم آموزشی به صورت فنی و کاربردی کار نشده تا یک فرد مهندس وارد میدان بشود لذا نیاز است که قانون مدنظر و حوزه نظارتی در این حوزه اصلاح شود تا رویکرد دانشگاه ها به سمت پرورش تکنسین برود.

سلیمی همچنین به این سؤال که سطح علمی دانشکده در حدی خواهد بود که از سایر نقاط کشور جذب شوند؟ چنین پاسخ داد که سیستم آموزش عالی بیمار است و فارغ التحصیلان بیکار می مانند لذا باید این سیتم دچار تحول شود که در این تحول بخشی به دانشگاه مرتبط است و بخشی هم به شرایط تحمیلی به دانشگاه که باید با برنامه ریزی رفع شود./

کد خبر 34202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha