مک گورک دشمن ترک ها و عاشق کردها است

سرویس ترکیه – مسعود حقی جاشین انتخاب مک گورک به عنوان هماهنگ کنندۀ خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی ایالات متحده را تهدیدی برای منافع ترکیه قلمداد کرد.

به گزارش کردپرس، مسعود حقی جاشین مشاور امنیتی – سیاست خارجی رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی دربارۀ موضع ترکیه در قبال تعیین برت مک گورک به عنوان یکی از سیاست گذران دولت جدید ایالات متحده در خاور میانه، وی را دشمن ترکیه و حضور وی را به زیان منافع ترکیه خواند.

حقی جاشین در یک برنامۀ تلویزیونی گفت: «مک گورک دشمن ترک ها و عاشق [حزب کارگران کردستان] PKK است. هر کس با من بد باشد دشمن من است، حتی اگر یک متحد باشد.»

مک گورک که پیشتر نمایندۀ ایالات متحده در ائتلاف بین المللی ضد دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بود و نقش برجسته ای در هماهنگ و مسلح شدن نیروهای کرد و عرب علیه داعش داشت، از سوی ترکیه به حمایت از دشمنان این کشور متهم شد. وی در اعتراض به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، که به تصرف شهرهای گری سپی و سرکانی توسط ترکیه و گروه های سوری تحت حمایت آن منجر شد، از سمت خود استعفا کرد.

مشاور رجب طیب اردوغان به جو بایدن رئیس جمهور جدید ایالات متحده هشدار داد اگر «مک گورک و باند وی» موضعی خصمانه نسبت به ترکیه داشته باشند، ترکیه تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد کرد.

وی همچنین تهدید کرد که ترکیه می تواند با پیوستن به ائتلاف ضد ناتو، توازن قدرت را در جهان به هم بزند.

کد خبر 3441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha