استانهای معین پای کار «فرهنگ اربعین» بیایند / یاسر بابایی

سرویس ایلام - همانگونه که در اربعین استانهای معین پای کار تهیه ملزومات برگزاری این رویداد معنوی و بزرگ هستند، باید پای کار «فرهنگ اربعین» نیز بیایند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، کسی را سراغ ندارم از دوستان و آشنایان در سراسر کشور که به زیارت اربعین مشرف شده باشد و این زیارت عجیب و غریب، درونش را زیر و رو نکرده و حالش را دگرگون نکرده باشد.

مغناطیس اربعین فراتر از انواع آیین ها و زیارت ها در اسلام و حتی سایر ملل یک میدان عظیم تحول ساز است که شرکت در آن به عنوان یک نفر از ۲۰ میلیون نفر چیزی به جان و روح زائر حسینی اضافه می‌کند که شاید زندگی‌اش را، مسیرش را و مقصدش را تا همیشه تغییر دهد.

اربعین چیزی نیست جز این مغناطیس عظیم دگرگون کننده و «طلب» در آن خود عین «رسیدن» است و این سفر معنوی در رفت و در برگشت، حاصل معرفتی است که گمشده انسان امروز است.

برگزاری این حماسه عظیم برای دو کشور ایران و عراق دارای مسئولیت هایی است که هزینه های زیادی هم ممکن است داشته باشد ولی هر دو کشور سعی می‌کنند که چالش های آن را به فرصت تبدیل کنند. تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای، آب شرب، اسکان، تغذیه، درمان، مخابرات، امنیت و غیره جزء ملزومات چنین برنامه عظیمی است که ناخواسته باعث توسعه جغرافیاهای در مسیر این طلب روحانی می‌شود که علاوه بر دولت ها، خود مردم در قالب هیئات مذهبی به صورت خودجوش در دو کشور ایران و عراق پای کار برگزاری آن هستند.

اینکه زائری از دور و نزدیک به استان ایلام که «باب الحسین» است جهت شرکت در این آیین سفر می کند، باید خیالش از امکانات راحت باشد و در این سالها در این زمینه کم کاری نشده است و انواع خدمت توسط مردم و دولت به آنها داده شده است که سفری ایمن و آسوده صورت بگیرد اما آنچه که به نظر می رسد تا کنون چندان روی آن تمرکز نکرده ایم، مباحث فرهنگی اربعین و تلاش برای بالا بردن بهره معنوی و معرفتی بیشتر از برگزاری این زیارت تمدن ساز است.

اخیرا در نشست ستاد ویژه اربعین استان ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام روی این نکته دست گذاشت و تصریح کرد: در چند سال گذشته در خصوص مسائل فرهنگی اربعین بی توجه بوده ایم، بودجه فرهنگی برای اربعین در استان ایلام اختصاص داده نشده است و این امر جای تاسف دارد.

حجت الاسلام و المسلمین الله نور کریمی تبار با اشاره به اینکه این «زیارتِ با معرفت» است که به پیاده روی اربعین ارزش می دهد و باید تلاش کنیم که اربعین را به زیارت مقدس همراه با معرفت تبدیل کنیم، افزود: در این راستا لازم است که آداب و ادب زائر فرهنگ سازی شود، خادمان و کسانی که در موکب ها خدمات رسانی می کنند نیز باید با آداب و ادب میزبانی زوار بیش از گذشته آشنا شوند، زمینه اقامه نماز در موکب ها فراهم شود و برای ترویج فرهنگ نماز در اربعین تلاش شود که حضرت امام حسین(ع) برای ترویج فرهنگ نماز قیام کرد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد فرهنگی به اربعین مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: جلوه هایی از ایثار در اربعین حسینی به منصه ظهور می رسد که بی نظیر است و باید در راستای مستند سازی اربعین حسینی در استان ایلام و مرز مهران اقدامات لازم را انجام داد.

امام جمعه ایلام یادآور شد: در بحث رسانه متاسفانه در چند سال گذشته ضعیف عمل شده است و باید هماهنگی شود کمیته اطلاع رسانی ستاد اربعین حسینی از همین الان به فضاسازی اربعین اقدام کند تا از برکات اربعین حسینی برخوردار شویم.

برگزاری اربعین تا کنون به عنوان یک قدرت نرم و مولفه ارزشمند تمدن ساز مورد توجه مسئولان نظام قرار داشته است و حتی فوائد اقتصادی آن تا تثبیت اولیه این حماسه بزرگ چندان مدنظر نبوده است اما اکنون به نظر می رسد که زمان بهره بردن هر چه بیشتر از برگزاری این مراسم معنوی که چشم جهانیان را خیره کرده است، توجه به مقولات فرهنگی، مستندسازی، تولید محتوا و تبلیغات راهبردی فرا رسیده است و در گام نخست همانگونه که استانهای معین اربعین در ایلام پای کار تامین نیازها و تکمیل زیرساختهای برگزاری فیزیکی اربعین هستند، بایستی پای کار تبلور هر چه بیشتر بعد فرهنگی اربعین نیز باشند و با تشکیل یک قرارگاه فرهنگی و استفاده از هنرمندان و خبرنگاران و برنامه سازان استانهای معین، به ماندگار کردن و جهانی تر کردن این رویداد معنوی توجه بیشتری شود.

کد خبر 35559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha