رساله‌ی دکتری در خصوص نظریه‌پردازی‌های تفسیری علامه احمدیان در دانشگاه سلیمانیه دفاع شد

صبح روز پنج‌شنبه 6مرداد 1401، جلسەی دفاعیە از رسالەی دکترای"عبداللە احمد محمد" مشهور بە "عبداللە ملااحمد احمدآبادی"(دانشجوی دکترای تفسیر قرآن)، تحت عنوان:"الملا عبداللە احمدیان وآراۇه فی مجال التفسیر_دراسة تحلیلیة مقارنة"(= ملا عبداللە احمدیان و نظریّات تفسیری‌ او_پژوهشی تحلیلی و تطبیقی)، در دانشکدەی اسلام‌شناسی دانشگاه سلیمانیه در اقلیم کُردستان، برگزار شد.

کرد پرس_ پس از بحث و گفتگو و بررسی، نامبرده توانست با درجه‌ی ممتاز از رساله‌ی خویش دفاع کرده و به درجه‌ی دکترا در رشته‌ی اسلام‌شناسی_گرایش تفسیر قرآن نائل گردد. این رسالەی دکتری به زبان عربی به نگارش درآمده است و قرار است به زودی و پس از ویرایش و افزایش و اضافاتی در 500 صفحه چاپ و منتشر شود.
لازم به توضیح است که "رساله‌های دکتریِ نظری" تنها در خصوص دانشمندانی نگاشته خواهد شد که در یکی از شاخه‌ها و رشته‌های علوم و دانشهای مختلف دارای نظریات کاملا" ابتکاری، شاذ، خلاقانه، عمیق و منحصر بفرد باشند و بە مقام والای "نظریه‌پردازی" در آن دانش رسیده باشند.
پایان‌نامەی کارشناسی ارشد نامبردە نیز در خصوص آراء و دیدگاههای تفسیری یکی دیگر از دانشمندان بزرگ کُرد، "پروفسور مصطفی ابراهیم زلمی"، نگاشتە شدە است. چون نویسنده‌ی رساله، به هر 3 زبان کردی و عربی و فارسی تسلط کامل دارند، و جدای از تحصیلات عالی آکادمیک، فارغ‌التحصیل حوزەهای علمیە کردستان ایران و عراق نیز هستند، لذا با اشراف کامل از لابلای آثار چاپ‌شده و چاپ‌نشد‌ەی علامە احمدیان بە زبان‌های کردی و فارسی و عربی، نظریات و آراء ابتکاری و منحصربفرد و دیدگاههای تفسیری و متد و اسلوب تفسیری ایشان را استخراج کردند. آثار علامه احمدیان که نویسنده‌ی رساله‌ی دکتری مزبور به آنها بەوفور استناد کرده و به آنها مکررا" ارجاع دادە است و مبنای اصلی نگارش رساله‌اش بوده، عبارتند از کتابهای زیر:
1.قرآن شناسی، چاپ ششم؛
2.سیر تحلیلی کلام اهل سنت، چاپ ششم؛
3.حدیث شناسی، چاپ ششم؛
4.الایضاح لمعضلات تفسیر البیضاوی، چاپ اول؛
5.تەفسیری سووڕەی فاتیحا، چاپ اول؛
6.تەفسیری سووڕەی یاسین، چاپ اول؛
7.ئایین و کۆمەڵ، چاپ اول؛
8.تەفسیری سووڕەی بەقەرە، چاپ‌نشدە و مخطوط؛
9.علوم تفسیری، چاپ نشدە و مخطوط؛
10.ئیسلامناسی، چاپ‌نشدە و مخطوط.

لازم بە ذکر است که پیش از این تنها 3 رساله‌ی مقطع دکتری در زمینه‌ی آراء و نظریات ابتکاری و نوگرایانەی تفسیری مفسران کرد، در 3 کردستان عراق، ترکیە و سوریە بە نگارش درآمده بود، و با اتمام نگارش و دفاع از رسالە‌ی دکتری مورد بحث، رسالەهای نگاشتە شدە درخصوص آراء و نظریات تفسیری دانشمندان بزرگ کرد، به 4 رسالە‌ی دکتری ارتقا یافته است؛ هر کدام مربوط به 1 مفسر دانشمند نوگرا و مبتکر و نظریه‌پرداز از 1 بخش از کردستان، بە ترتیب ذیل:
1.علامە ملا عبدالکریم مدڕس، از کردستان عراق؛
2.علامە بدیع‌الزمان سعید نورسی، از کردستان ترکیە؛
3.علامە دکتر محمد سعید رمضان بوطی، از کردستان سوریه؛
4.علامە ملا عبداللە احمدیان، از کردستان ایران.
هر کدام از 4 شخصیت فوق از اعاظم رجال علمی_دینیِ جهان اسلام به شمار می‌روند که دارای نظریات و دیدگاهها و آراء تفسیری شاذ و مبتکرانه و عمیق و منحصر به‌فردی، چه در زمینه‌ی تفسیر قرآن و چه در زمینه‌ی دیگر دانشهای اسلامی مشهور به علوم معقول و منقول، هستند.
هیئت‌داورانِ جلسەی دفاع از رسالەی دکترای نامبرده:
1.پروفسور دکتر عرفان رشید شریف(دانشگاە سلیمانیە)؛
2.دکتر زیاد اسماعیل محمد(دانشگاە صلاح‌الدین، اربیل)؛
3.دکتر عبدالفتاح حسین سلیمان(دانشگاە سلیمانیە)؛
4.دکتر فاروق عمر احمد(دانشگاە حلبچە)؛
5.دکتر عبدالقهار صبری عبدالله( دانشگاە زاخو)؛
6.پروفسور دکتر آراس محمد صالح(دانشگاە سلیمانیە)؛ استاد راهنمای رسالەی دکترای مورد بحث و رئیس هیئت داوران جلسه‌ی دفاعیه و تاریخ‌نگار و نویسنده‌ی نامدار کرد.
لازم بە یادآوری است که قبلا" نیز 3 پایان‌نامە در مقطع کارشناسی ارشد، بە زبان‌های کردی و فارسی، در خصوص جنبه‌های مختلف زندگانی و سوانح حیات و آثار و افکار و اندیشه‌های علامه احمدیان، شامل:1."زندگی‌نامە و آثار و افکار علامه احمدیان؛ پژوهشگر و نویسندە: محمد کاوە بالنوڕ"(1390)؛ 2." بررسی تطبیقی حقوق زن از دیدگاه علامه احمدیان و استاد مطهری؛ پژوهشگر و نویسندە:انس عبداللە‌زادە"(1400؛ چاپ‌شدە:1400، نشر کتیبه‌ی نوین:شیراز)؛ و 3."شعریت در اشعار و آثار ادبی علامه احمدیان(کُردی)؛ پژوهشگر و نویسندە:محمد عثمان محمد"(1400؛ چاپ‌شدە:1401،انتشارات کردستان:سنندج)، در دانشگاههای اربیل، ارومیە و مهاباد نگاشتە شدە است.

کد خبر 36434

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha