ارائه اطلاعات از سوی اربیل به بغداد، به حل مشکل معلق مانده بین طرفین کمک می کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک عضو فراکسیون سائرون در مجلس عراق اعلام کرد در بغداد اطلاعات مفصل ارائه شده از سوی هیأت مذاکره کننده اقلیم کردستان درباره تولید نفت در اقلیم به دولت مرکزی، به حل مشکلات و مسائل باقیمانده بین بغداد و اربیل کمک خواهد کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، ماجده التمیمی با صدور بیانیه ای در این باره، جزئیاتی از نشست کمیسیون مالی مجلس و هیأت مذاکره کننده اقلیم کردستان به ریاست قباد طالبانی درباره بندهای 10 و 11 لایحه بودجه سال 2021 عراق فدرال را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که التمیمی در این نشست بر شفافیت در زمینه ارائه اطلاعات به دولت مرکزی تأکید کرده و این موضوع را اصل برای دستیابی به عدالت در زمینه تقسیم درآمدها برای همه استان ها دانسته است که این امر در قانون اساسی عراق درباره تخصیص سهم عادلانه درآمدهای فدرال براساس نسبت جمعیتی برای اقلیم کردستان و سایر استان ها ذکر شده است تا هر استان بتواند هزینه مسئولیت هایش را تأمین کند.

این عضو فراکسیون صادقون تأکید کرد: دلیل وجود اختلافات، عدم وجود اطلاعات مالی دقیق و اراده برای حل مشکلات است.

ماجده التمیمی افزود: تحویل روزانه 250 هزار بشکه نفت از سوی دولت اقلیم کردستان – براساس لایحه بودجه 2021 – به معنای واگذاری 56 درصد از نفت تولیدی اقلیم به دولت مرکزی و عدم تحویل هر گونه منبع درآمد دیگری به دولت مرکزی است که در این صورت، باید این قاعده درباره کلیه استان های تولید کننده نفت به همراه عدم تحویل سایر درآمدهایشان به دولت مرکزی، اجرا شود.

این نماینده مجلس عراق بر ضرورت فراگیر دانستن این مشکل و عدم تعامل با استان های مشخص با راهکارها و شیوه های متفاوت از سایر استان ها تأکید کرد و گفت: همگان باید برابر باشند و یک اصل درباره کلیه طرف ها اجرا شود.

التمیمی تصریح کرد: نشست ها ادامه دارد و کمیسیون مالی مجلس، اطلاعات مفصلی دریافت کرده است که این امر، یک تحول مثبت در راستای حل مشکلات بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان به شمار می آید.

یک منبع عراقی در این باره اعلام کرد: در نشست بین هیأت مذاکره کننده اقلیم کردستان و کمیسیون مالی مجلس عراق، سهم اقلیم کردستان از بودجه و صادرات نفت اقلیم از طریق شرکت سومو مورد بررسی قرار گرفت و هیأت مذاکره کننده اقلیم کردستان به کمیسیون مالی مجلس عراق اعلام کرده است اربیل با صادرات نفت از طریق دولت فدرال، مشکلی ندارد.

این منبع خاطرنشان کرد: نشست دیگری امروز سه شنبه با هدف تثبیت این بندها در بودجه برگزار خواهد شد.

کد خبر 3736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha