اردوغان مهره سوخته ناتو است/توافق بین دمشق و آنکارا ناممکن است

سرویس سوریه - صالح مسلم در سخنانی توافق دولت های ترکیه و سوریه را ناممکن دانست.

به گزارش کردپرس، صالح مسلم رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (PYD)، در سخنانی توافق دولت های آنکارا و دمشق را ناممکن توصیف کرد و گفت که پذیرش این توافق به معنای جنگ با خودی در سوریه از سوی دولت این کشور است.

بنا بر گزارش فرات، مسلم در گفتگو با تلویزیون «روژاوا تی وی» با بیان این که تاریخ جنگ افروزی ترکیه علیه کردها به زمان تاسیس آن باز می گردد، گفت: «از وقتی که این کشور به پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) پیوست با سلاح‌های ناتو این جنگ را ادامه داده و مانعی پیش روی خود ندیده است، کمااینکه در اجلاس اخیر سران ناتو در مادرید هیچ مرزی برای ترکیه ترسیم نشد.»

مسلم با اشاره به عدم موفقیت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای رسیدن به مقاصدش در اجلاس تهران، هدف ترکیه را «حمله زمینی به منبج و تل‌رفعت و بیرون راندن کردها از این مناطق» توصیف کرد.

مسلم با اشاره به سفر اردوغان به سوچی، گفت: «اردوغان در آن دیدار تسلیم پوتین شد و از این به بعد نمی‌تواند در میان روسیه و ناتو بندبازی کند. ترکیه اگر بیش از این به روسیه نزدیک شود فرمان ایست را از آمریکا خواهد گرفت.»

رئیس مشترک PYD افزود: «ناتو به ترکیه نیاز دارد اما مهره AKP به رهبری اردوغان دیگر نزد ناتو سوخته و به دنبال جایگزینی برای آن می‌گردد. اردوغان اکنون از جان خود می‌ترسد و بر گارد محافظینش افزوده است تا به سرنوشت تورگوت اوزال و بولنت اجویت دچار نشود. او سامانه S- ۴٠٠ را برای حفاظت از کاخ ریاست جمهوری خریده است، نه برای دفاع از کشور ترکیه.»

مسلم همچنین به تلاش برای احیای توافقنامه آدانا که به ارتش ترکیه اجازه می‌دهد برای سرکوب مخالفانش تا چندین کیلومتر وارد خاک سوریه شود واکنش نشان داد و از دولت دمشق خواست تا «ضمن عدم قبول چنین برنامه‌ای، به مردمی که در صف نیروهای سوریه دمکراتیک (SDF) با داعش جنگیدند و اکنون نیز در برابر تجاوز ترکیه ایستاده‌اند، احترام بگذارد».

صالح مسلم برقراری توافق بین دولت دمشق و آنکارا را ناممکن دانست و گفت: «ترکیه تا کنون سبب کشته شدن نیم‌ میلیون سوری شده است. هنوز هم هزاران نیروی تحت امر ترکیه در مناطق اشغالی وجود دارند که سوری‌ها را می‌کشند. تنها توافقی که می تواند بین دو دولت صورت بگیرد، کنار گذاشتن همه چیز و جنگ با کردهاست. ترکیه این را می‌خواهد. اگر سوریه این را بپذیرد، به معنای آن است که به تن خود زخم می زند. نباید فراموش کرد آنچه که ترکیه را وادار به دادن امتیاز به دولت دمشق کرد، مبارزه ما در شـمال و شرق سوریه است.»

کد خبر 37439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha