دیدار رؤسای سازمان های اطلاعاتی ترکیه و سوریه 

سرویس ترکیه - هاکان فیدان رئیس میت با علی مملوک رئیس اطلاعات سوریه در راستای عادی سازی روابط بین آنکارا و دمشق دیدار و گفتگو کرده اند.

به گزارش کردپرس، برخی رسانه ها از دیدار هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) با علی مملوک رئیس سازمان اطلاعات سوریه با میانجیگری روسیه و با هدف عادی سازی روابط بین دو کشور خبر دادند.

به نوشته رویترز، دو مقام امنیتی ترکیه ای و یک مقام سوری اعلام کردند که این دیدار با واسطه گری روسیه انجام گرفته است.

مقام ارشد ترکیه ای اعلام کرده است که فیدان و مملوک در این دیدار درباره چگونگی برگزاری نشست میان وزرای خارجه دو کشور به گفتگو پرداخته اند. این مقام ترکیه افزوده است که روسیه از سوریه و ترکیه خواسته است تا این دو کشور مسائل بین خود را حل و فصل کرده و به توافق برسند که به نفع هر دو طرف باشد.

این فرد یکی از چالش های بزرگ در مسیر عادی سازی روابط بین دو کشور را، پافشاری ترکیه به مشارکت دادن مخالفان سوری در مذاکره با دمشق اعلام کرده است.

بنا بر گزارش رویترز، روسیه در حال خارج کردن تدریجی نیروهای نظامی خود از سوریه است تا بر جنگ در اوکراین متمرکز شود. این کشور از ترکیه خواسته است تا روابط خود را با بشار اسد با هدف رسیدن به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه بهبود بخشد.

یک مقام سوری نیز، با تأیید این خبر گفته است که روسیه سوریه را برای برقراری مذاکره با ترکیه تحت فشار گذاشته است، زیرا باید نیروهای خود را برای جنگ در اوکراین متمرکز کند. او هدف از سفر دو روزه هاکان فیدان به سوریه در روزهای پایانی آگوست، را زمینه سازی برای برگزاری نشست در سطوح بالاتر اعلام کرده است.

رویترز با بیان این که به دلایل امنیتی نمی تواند نام این منابع را فاش کند ادعا کرده است که فیدان و مملوک گفتگوهای متعددی را در طی دو سال گذشته انجام داده اند.

در حالی که کمتر از یک سال تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان در ترکیه باقی مانده است، به نظر می رسد که چرخش 180 درجه ای اردوغان در رابطه با عادی سازی روابط با دمشق به دلیل وضعیت پیچیده ای باشد که او در ماه های آتی با آن دست به گریبان است. یکی از این معضلات نیز، بحران پناهجویان در این کشور است که جامعه ترکیه دیگر تحمل آنها را ندارد. اردوغان برای امید به پیروزی در انتخابات آتی باید 3 میلیون و 700 هزار سوری را به کشور خود بازگرداند.

کد خبر 38413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha