وضعیت کردها در اروپا

سرویس جهان- پروفسور بیرجیت امان درباره وضعیت مهاجران کرد ترکیه در اروپا و آلمان به کردپرس گفت: تعداد دقیق آنها مشخص نیست اما حمایت کردهای مهاجر در اروپا و آلمان از گروه های کرد مانند پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه بالاست.

به گزارش کردپرس، تعداد قابل توجهی از شهروندان کرد ترکیه در دوره هایی که فشار دولت بر آنها به دلیل فعالیت های سیاسی بالا بوده راه فرار به اروپا را انتخاب کرده اند. بر اساس آمارهای غیررسمی، بیشتر کردهای مهاجر در آلمان زندگی می کنند و تعداد کمتری از آنها ساکن کشورهایی مانند هلند، سوئد، دانمارک و فنلاند هستند. فعالان مدنی و سیاسی کرد ساکن این کشورها همواره در کمپینها و اعتراضات زیادی مخالفت خود را با سیاستهای ترکیه بیان کرده اند. در برخی از این کشورها مانند آلمان که رابطه خوبی با ترکیه دارد و تعداد کردها نیز بیشتر است فعالیت و نماد برخی گروههای کرد مانند پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه ممنوع شده است. خبرگزاری کردپرس برای بررسی وضعیت کردها در اروپا با پروفسور برجیت امان، استاد دانشگاه علوم کاربردی پستدام آلمان مصاحبه کرده است.

استاد دانشگاه پستدام آلمان درباره تعداد مهاجران کرد در اروپا و آلمان به کردپرس گفت: به دلیل عدم وجود مولفه های خاص برای تعیین تعداد شهروندان خاص در آلمان و اروپا، نمی توان به طور دقیق گفت که چه تعداد شهروند کرد در آلمان و اروپا زندگی می کنند.

او توضیح داد کرد بودن را می توان بر اساس زبان، خودپنداری و خودتوصیفی تبیین کرد. بنابراین، نمی توان بر اساس چنین مولفه هایی اقدام به تعیین تعداد شهرونددان کرد در اروپا کرد. از نظر من هم چنین توصیفاتی لزومی ندارد زیرا آنها برای پیش بردن موقعیت مورد دلخواهشان به اینها نیازی ندارند. باید اشاره کرد که کشورهایی وجود دارند که جمعیت آنها به مراتب کمتر از جمعیت کردهاست.

دکتر امان افزود: تعیین تعداد شهروندان( در اینجا کردها) بیشتر برای کردهای مهاجر کاربرد دارد زیرا مسئله تغییر هویت در مهاجرت مطرح است و بسیاری از مردم خود را در دایره شهروندی تعریف نمی کنند. در واقع بخش زیادی از نسل دوم، سوم و چهارم مهاجران کرد از این که در دایره خصوصیات یک گروه مشخص شمرده شوند ابا دارند. بنابراین، من به طور دقیق نمی توانم بگویم چه تعداد کرد در اورپا و آلمان زدگی می کنند.

ممنوع شدن فعالیت نیروهای کرد سوریه در اروپا و آلمان

استاد دانشگاه پستدام درباره منوعیت برخی گروههای کرد در اروپا و آلمان گفت: حمایت از پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه در آلمان بالاست. همچنین باید روشن ساخت که انتقادات بسیاری هم در خارج و هم در داخل محافل کردی راجع به این گروههای کردی وجود دارد. من شخصا باور دارم که ممنوع کردن فعالیت این دو گروه کاری منسوخ و بیهوده است. نمی توان مثلا با ممنوع کردن ypg در آلمان مانعی ایجاد کرد. دهه هاست که اقدامی تروریستی انجام نشده و و تعاد قابل توجهی از مردم، به سبب ارتباط داشتن با پ.ک.ک پناهندگی سیاسی گرفته اند. این به دلیل عدم مطرح شدن مناقشه عمومی است زیرا مردم از پیامدهای بیان شفاف دیدگاه خود(در ترکیه) بیم دارند.

نظر غرب و اروپا نسبت به کردها

دکتر امان درباره حمایت غرب، بویژه اروپا از کردها افزود: در کل همراهی زیادی نسبت به کردها وجود دارد اما از طرف دیگری اطلاعات و دانش زیادی در مورد کردها(در اروپا و آمریکا) وجود ندارد. سوء تفاهم بزرگ در این خصوص این است که کردها را یکدست می پندارند. هیچ گروهی در زمین یکدست نیست؛ چه آن گروه دارای کیان مستقل باشد یا نباشد. برای مثال به ترکیب جمعیتی ایران، آلمان و نپال نگاه کنید. برخورد با کردها در کشورهای مختلف متفاوت بوده و از نظر من ناعادلانه است.

کد خبر 38527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha