ورود یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون مترمکعب حق‌آبه به دریاچه ارومیه در سال گذشته

سرویس آذربایجان غربی- رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون مترمکعب آب به عنوان حق‌آبه به دریاچه سرازیر شده است، گفت: طی هفته های آتی با سرازیر شدن دوباره حق‌آبه ها شاهد افزایش تراز دریاچه ارومیه خواهیم بود.

به گزارش کردپرس، فرهاد سرخوش با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۷ سانتی‌متر رسیده است، در جمع خبرنگارا اظهار داشت: اقدامات دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۳ در احیای نگین آبی آذربایجان سبب شده تا تراز آن نسبت به کمترین میزان ثبت شده بیش از یک متر و ۲۳ سانتی‌متر افزایش یابد.

او ادامه داد: وسعت دریاچه به بیش از ۲ هزار و ۸۴۲ کیلومتر مربع رسیده است و وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به کمترین وسعت ثبت شده برای آن در سال ۱۳۹۴ بسیار مناسب بوده ولی بهبود وضعیت، نیازمند اتمام طرح های در دست اقدام دولت است.

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در رابطه با میزان آب دریاچه ارومیه نیز گفت: حجم آب نگین آبی از مرز سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب گذشته که نسبت به سال ۱۳۹۴ و قبل از آغاز اقدامات عملی ستاد احیا بیش از پنج برابر افزایش یافته است.

سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان دولت به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی توسط رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

او دریاچه ارومیه را یک حوضه آبی بسته دانست و گفت: و میزان تبخیر آب در فصل گرما سبب کاهش تراز دریاچه می‌شود اما طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه سبب جبران میزان تبخیری این دریاچه شده و پیش‌بینی می‌شود سالانه تراز آن حدود یک متر افزایش یابد.

کد خبر 4005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha