نچیروان بارزانی: هیئتی از اقلیم کردستان برای یافتن راه حل مشکلات به بغداد می رود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس اقلیم کردستان اعلام کرد که هیئتی از اقلیم، برای حل مشکلات با دولت مرکزی عراق، به بغداد سفر روانه می شود.

به گزارش کردپرس، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان پس از نشستی که در نهاد ریاست اقلیم با حضور مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم و ریواز فایق رئیس پارلمان کردستان برای بررسی موضوع تصویب قانون استقراض عراق و تعیین شروط سنگین برای پرداخت بودجه به اقلیم کردستان در یکی از بندهای این قانون، برگزار شد؛ به خبرنگاران گفت که این قانون با زبانی بسیار تند تصویب شده و قطع پرداخت بودجه ماهیانه320 میلیارد دیناری اقلیم موجب نارضایتی اقلیم شده است.

وی این اقدام را غیرمنتظره و به مثابه مجازات شهروندان و حقوق بگیران اقلیم توصیف و اعلام کرد که اقلیم از این اقدام ناراضی بوده و آن را خطرناک می داند.

همچنین این پرسش را مطرح ساخت که آیا حقوق بگیران اقلیم نیز بخشی از حقوق بگیران عراق هستند یا نه و گفت که بی گمان پاسخ دولت اقلیم نیز به این سوال بله است و اگر این طور است چرا آنان از دیگر حقوق بگیران جدا و فراموش شده اند؟

بارزانی تاکید کرد که تصویب قانون استقراض به صورتی که در مجلس عراق صورت گرفت، در تناقض با اصل همزیستی و توازن و مشارکت در عراق و اصول بنیان نهادن عراق نوین در سال 2003 بوده و مشکلات عراق نیز به این طریق که برخی جریان ها در مجلس قوانینی را به تصویب برسانند، حل نمی شود؛ بلکه چنین اقدامی بزرگترین شکست این جریان ها در اداره کشور را ثابت کرد.

وی اعلام کرد که اقلیم کردستان مسئولیت خود در قبال عراق را انجام می دهد و کابینه نهم دولت اقلیم نیز در تمامی نشست های خود بر آمادگی برای توافق کامل با دولت عراق بر سر پرونده نفت و دیگر مسائل تاکید کرده است.

بارزانی خاطر نشان ساخت که اربیل و بغداد پیشتر بر سر پرداخت ماهیانه 320 میلیارد دینار به اقلیم، تا پایان 2020 از سوی دولت عراق به توافق رسیده و در بودجه 2021 نیز اقلیم آماده است درباره صادرات نفت با شرکت ملی فروش نفت عراق به توافق برسد.

همچنین گفت که تمامی این توافقات مکتوب و مستند بوده و در نشست پارلمان کردستان برای افکار عمومی اقلیم ارائه می شود و اقلیم آماده است که بر سر نفت و همه مسائل دیگر با بغداد به توافق برسد و بدون حل این مشکلات حفظ ثبات عراق ممکن نیست.

وی خواستار ایفای نقش سازمان ملل برای حل این مسائل و به ویژه مشکلات میان اربیل و بغداد شده و اعلام کرد که به زودی هیئتی از اقلیم کردستان برای یافتن راه حلی مناسب به بغداد روانه می شود.

کد خبر 408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha