تخلف شهرداری مهاباد پای دادستان را به ماجرا باز کرد

سرویس آذربایجان غربی- در پی تغییرات شکل گرفته در بستر و حریم رودخانه مهاباد در محدوده پارک ملت و خیابان پلیس، مدیریت منابع آب مهاباد با صدور اخطاریه‌های کتبی به شهرداری مهاباد خواستار توقف عملیات و اعاده به وضع سابق تخلفات صورت گرفته این شهرداری در بازه‌های مختلف رودخانه شد.

به گزارش کردپرس، مهر ماه سال ۹۷ به دستور "کامران علیزاده آذر"، شهردار سابق و فراری مهاباد عملیات غیر مجاز برداشت مصالح در حجم و عمق زیاد در ارزشمندترین بخش از پهنه رودخانه مهاباد آن انجام گرفت و شهردار سابق آن را «لایروبی رودخانه» عنوان کرد!!

در حالیکه حجم مصالح ‌دپو شده در جوار رودخانه حکایت از عملیاتی چند روزه در محل، با ادوات سنگین خاکبرداری در آن نقطه از رودخانه داشت.

 رئیس سابق امور منابع آب مهاباد هم بعد از تاخیر و سکوت چند روزه به اخطاری خطاب به شهردار مبنی بر اعاده محل به وضعیت سابق بسنده کرد و به خبرنگار کردپرس گفت: «شهرداری و بدون هماهنگی و کسب مجوز با این اداره اقدام کرده و با صدور اخطاریه کتبی توسط امور آب، این عملیات متوقف شده و شهرداری موظف است که میزان شن برداشت شده را دوباره به همان محل بازگرداند».  ولی شهرداری نه تنها به اخطاریه ها توجهی نکرد بلکه در بازگشت محل به وضعیت سابق هم اقدامی انجام نداد. سیمای بستر رود به کلی تغییر کرده بود و این امر اعتراض فعالان مدنی و زیست محیطی را در پی داشت، اما گوش کسی بدهکار نبود!

تخلف شهرداری مهاباد پای دادستان را به ماجرا باز کرد

مرگ پدر سردشتی تاوان گوش هایی که بدهکار نبودند!

تا اینکه در خرداد ماه سال ۹۸، خانواده ایی از سردشت برای گشت و گذار به مهاباد سفر کرده و در آن پهنه ساحلی به ظاهر آرام، بساط تفریحی کوچک پهن کردند. دو کودک این خانواده که هوس آبتنی به سرشان زد وارد رودخانه شدند اما با ورود به رودخانه به داخل چاله ایی عمیق سقوط کردند و پدر این کودکان علیرغم آشنایی با فن شنا، خود را به آب زد و فرشته نجات کودکانش شد، ولی خودش در گرداب رودخانه غرق و قربانی بی مبالاتی و رفع تکلیف مدیران شهری مهاباد شد.

پس از آن شهرداری تنها کاری که توانست بکند نصب نوار زرد رنگ خطری بود که نزدیک محل حادثه نصب کرده بودند نواری که باد فراموشی آن را پاره کرد و با خود برد.

دو سال بعد از مرگ پدر فداکار سردشتی، احتمال تکرار این حادثه دردناک اینبار برای زنان قالیشور در جوار رودخانه ممکن بود رخ بدهد که خوشبختانه با کمک های مردمی همگی نجات یافتند. اما این محل حادثه خیز بدون هیچگونه ایمنی و رفع نقطه خطر همچنان باقی بود و مدیریت شهری سابق هیچگونه اقدامی در راستای رفع خطر و ایمن سازی محیط انجام نداد.

تخلف شهرداری مهاباد پای دادستان را به ماجرا باز کرد

تخلفات جدید مدیریت شهری در بستر و حریم رودخانه مهاباد

تا اینکه بعد از گذشت ٦ سال از آن ماجراها همان محل از رودخانه مهاباد مجددا از سوی شهردار فعلی تغییر شکل یافته و اینبار با خاکریزی انبوه ساحل رود اختلاف سطح قابل توجه و شیب داری با رودخانه پیدا کرد. به نحوی که خطر سقوط و حتی فرونشست خاکریز در آب رود هم وجود داشت و بدتر از همه آنکه هنوز هم آن چاله گودبرداری شده در کف رودخانه به صورت کامل اصلاح نشده و این اختلاف سطح شکل گرفته در ساحل به تشدید وضعیت خطرناک موجود دامن زده بود.

پس از این وضعیت  و در پی تغییرات شکل گرفته در بستر رودخانه مهاباد در محدوده پارک ملت و همینطور خیابان پلیس توسط شهرداری مهاباد، دادگستری و دادستان مهاباد به تخلفات صورت گرفته در حریم و بستر رودخانه مهاباد ورود کردند.

شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نوشت: «در بازدید رئیس دادگستری و دادستان مهاباد و از اعضاء شورای تأمین شهرستان مهاباد از اداره مدیریت منابع آب این شهرستان، ضمن پیگیری اقدامات انجام گرفته این مدیریت در راستای تخلفات اخیر شهرداری و عوامل اجرایی آن در عملیات خاکریزی بستر رودخانه مهاباد، بازدیدی هم از بازه‌های مختلف رودخانه در محدوده پارک ملت و خیابان پلیس به عمل آمد».

تخلف شهرداری مهاباد پای دادستان را به ماجرا باز کرد

صدور اخطاریه کتبی به شهرداری مهاباد

در این دیدار خالد رحمانی مدیر منابع آب شهرستان مهاباد با اشاره به وظایف قانونی شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: این مدیریت به طور مستمر هشدارهای لازم در  خصوص عملیات خاکریزی رودخانه مهاباد در محدوده پارک ملت و خیابان پلیس را به صورت حضوری به شهرداری اعلام کرده است.

او ادامه داد: همچنین خطرات ناشی از عملیات مذکور با صدور اخطاریه‌های کتبی نیز به شهرداری مهاباد داده شده است.

مدیر منابع آب مهاباد تاکید کرد: توقف عملیات و اعاده به وضع سابق تخلفات صورت گرفته شهرداری مهاباد در بازه‌های مختلف رودخانه و محدوده شهر، از تصمیمات فوری معاون استاندار و فرماندار ویژه مهاباد و اعضای شورای تامین این شهرستان پس از این برنامه بازدید بود.

تخلف شهرداری مهاباد پای دادستان را به ماجرا باز کرد

کد خبر 2769856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha