زندگی مردم اقلیم کردستان در خطر است و تعامل با بغداد به تصمیمی قاطع نیاز دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- سخنگوی جنبش تغییر با اشارە بە تصویب قانون استقراض عراق هشدار داد کە زندگی مردم اقلیم کردستان در خطر قرار دارد و تعامل با بغداد مستلزم تصمیم قاطع است.

به گزارش کردپرس، عدنان عثمان طی گفتگو با شبکە تلویزیونی روداو، با اشارە بە تصویب قانون استقراض در مجلس عراق گفت کە اقلیم کردستان در حال حاضر دو گزینە را در پیش رو دارد و یا باید دولت مرکزی عراق را بایکوت کند کە در این صورت تضمینی برای قبول اقلیم از سوی جامعە جهانی و نیز تامین بودجە لازم برای هزینە های اقلیم وجود ندارد و یا اینکە باید نچیروان بارزانی رئیس ومسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم با بغداد وارد گفتگوی جدی شوند، زیرا وضعیت جدیدی در عراق بە وجود آمدە و لازم است کە اقلیم نیز تغییر معادلات سیاسی جدید عراق را درک کند.

سخنگوی جنبش تغییر گفت کە می بایست پیش از تصویب قانون استقراض ریاست و نخست وزیری اقلیم گفتگو با بغداد را انجام می دانند و در حال حاضر نیز بغداد با توجە بە نزدیک بودن موعد برگزاری انتخابات پارلمانی حسن نیتی نسبت بە اربیل ندارد و در حالی کە پیشتر مسائل از طریق توافق در کشور حل می شد، اکنون از طریق اکثریت و اقلیت ارادە طرف ها اعمال می شود و گروه نخبە ای کە دوست کردها بودند، دیگر در بغداد نماندە اند.

همچنین گفت کە در حال حاضر باید اقدامات عملی انجام شود، زیرا زندگی مردم اقلیم در خطر بودە و تعامل با بغداد نیز مستلزم تصمیمی قاطع است و جنبش خواستار اعزام هیئتی قوی از سوی اقلیم بە بغداد برای حل مشکلات است، زیرا هنوز فرصت گفتگو با دولت عراق باقی ماندە است.

روز پنج شنبه 22 آبان/12 نوامبر، قانون استقراض دولت عراق، با وجود مخالفت کردها در مجلس عراق برای رفع کسری بودجه و تأمین حقوق کارمندان این کشور، تصویب و در یکی از بندهای آن، شروط سنگینی را برای پرداخت سهم بودجه اقلیم کردستان و حقوق ماهیانه کارمندان و حقوق بگیران اقلیم تعیین شد.

در قانون استقراض عراق شرط پرداخت بودجه به اقلیم کردستان تحویل نفت و درآمدها به اقلیم تعیین شده، اما میزان نفت و درآمدی که اقلیم باید به دولت عراق تحویل دهد، هنوز مشخص نشده و اقلیم باید با شرکت ملی فروش نفت عراق (سومو) در این مورد به توافق برسد.

کد خبر 431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha