بیش از 5 میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند

سرویس آذربایجان غربی- رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: در ایران بیش از 5 و نیم میلیون نفر از افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند و متاسفانه حداقل 25 درصد این بیماران از بیماری خود آگاه نیستند.

به گزارش کردپرس، نوریه دلیلی با بیان اینکه طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، افزود: بیش از 483 میلیون نفر از جمعیت20 تا 79 سال جهان مبتلا به دیابت هستند، پیش بینی می شود تا سال 2045 تعداد بیماران بالغ بر 700 میلیون نفر گردد.

او ادامه داد: بیش از یک میلیون کودک و نوجوان در سراسر دنیا مبتلا به دیابت نوع یک هستند. در سال 2019 میلادی بیش از 4 میلیون و200 هزار نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر اظهار داشت: از هر 6 زن باردار 1 مورد مبتلا به دیابت بارداری است و از طرف دیگر 374 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله مؤثر بسیاری از آنها مبتلا به دیابت خواهند شد.

دلیلی بیان کرد: در کشور ما نیز بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال ( میزان شیوع استانی10.13درصد)، از بیماری دیابت رنج می برند. حداقل 25 درصد این بیماران از بیماری خود آگاه نیستند.

او با اشاره به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال 1404 متوقف نماید. همگام با ادغام برنامه مراقبت های ادغام یافته بیماری های غیرواگیر، اطلاع رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت همزمان با هفته ملی دیابت انجام خواهد شد.

دلیلی گفت: امسال نیز به منظور آگاهی عموم هموطنانمان درباره بیماری دیابت و تأکید بر اهمیت اصلاح شیوه زندگی، همانند سال های گذشته روزهای 24 لغایت 30 آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.

او با اشاره به شعار روز جهانی دیابت امسال اظهار کرد: امسال شعار «پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می کنند» مطرح است و با توجه به شرایط پاندمی کووید 19 با تأکید بر فعالیت در فضای مجازی، برنامه های متعددی به منظور ارتقاء آگاهی عمومی در زمینه بیماری دیابت برگزار خواهد شد.

کد خبر 434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha