بە هیچ عنوان شنگال را برای ترکیه و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان تخلیه نمی کنیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان- فرماندە نیروهای حشدالشعبی کە در شنگال مستقر شدە اند، تاکید کرد کە این نیروها برای مقابلە با حملە ترکیه بە این منطقە اعزام شدە اند و بە هیچ عنوان شنگال را برای ترکیه و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان تخلیە نمی کنند.

بە گزارش کردپرس، سایت خبری کرکوک ناو گزارش داد کە طی چند روز گذشتە، سە گروە از نیروهای حشدالشعبی عراق کە تعداد آنان بە 9 الی 10 هزار نیروهای مسلح می رسد وارد شنگال شدە و در اطراف آن مستقر شدند.

خال علی فرماندە حشدالشعبی در شنگال در این مورد بە کرکوک ناو گفت کە این نیروها با فرمان مستقیم از بغداد بە شنگال اعزام شدە و ماموریت دارند با حملات احتمالی ترکیه بە شنگال مقابلە کنند.

همچنین گفت بنا بە اطلاعاتی کە آنان بە دست آوردە اند، ترکیه قصد دارد بە شنگال حملە کردە و نیروهای پیشمرگ را نیز بە همراه خود در شنگال مستقر کند و چنین چیزی برای نیروهای حشدالشبی قابل قبول نیست و برای جنگ با ترکیه آمادە اند.

وی اشارە کرد کە پیش از اعزام این 10 هزار نیرو نیز ، 12 هزار نیروی دیگر حشدالشعبی در شنگال حضور داشتند و نیروهای جدید پس از ورود بە منطقە اقدام بە انجام دادن مانور نظامی کردند.

اعزام نیروهای جدید حشدالشعبی بە شنگال همزمان بود با تهدیدات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دربارە حملە بە شنگال و حملە اخیر ترکیه بە کوە گارە و درگیری شدید آنان با نیروهای پ.ک.ک کە از سال های گذشتە در این منطقە مستقر هستند.

خال علی تاکید کرد کە نیروهای حشدالشعبی مستقر در شنگال از مقامات مافوق خود فرمان گرفتە اند کە بە هیچ عنوان نباید شنگال را برای ورود ترکیه و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان تخلیه کنند و اکنون نیروهای حشدالشعبی در مناطق اطراف شنگال از جملە ربیعە و مرز میان عراق و سوریە مستقر هستند و اجازە نمی دهند رویای اردوغان برای تصرف شنگال بە واقعیت تبدیل شود.

از سوی دیگر دخیل مراد رئیس شورای خودمدیریتی دمکراتیک منطقە خانە سور در اطراف شنگال، بە کرکوک ناو گفت کە از یک هفتە پیش مطلع شدە اند کە ترکیه قصد دارد بە شنگال حملە کند و نیروهای خودمدیریتی نیز بە همراه حشدالشعبی و نیروهای عراقی در تمام منطقە مستقر شدە اند و آماە مقابلە با هرگونە حملە ای هستند.

شورای خودمدیریتی شنگال و مناتق اطراف آن از سوی نیروهای وابستە بە پ.ک.ک و مردم شنگال برای ادارە این مناطق تشکیل شدە است.

وی دربارە احتمال بازگشت نیروهای پیشمرگ بە شنگال نیز گفت ە بە نظر می رسد این اخبار غیرواقعی بودە و فقط برای جنگ رسانە ای منتشر می شود.

با این حال قاسم دربو از فرماندهان نیروی پیشمرگ در شنگال در این مورد بە کرکوک ناو گفت کە معنای تحرکات نظامی اخیر و حملات ترکیه این نیست کە قصد حملە بە شنگال را داشتە باشد و از سوی دیگر نیز هیچ فرمانی بە نیروهای پیشمرگ دادە نشدە کە بە شنگال بازگردند.

خودیدا چوکی مسئول ادارە منطقە سنونی در شنگال نیز بە کرکوک ناو گفت کە امنیت در شنگال برقرار است و نیروهای خودمدیریتی نیز حملە ترکیه هراسی ندارند و تحرکات و نقل و انتقالات نیروهای حشدالشعبی نیز در منطقە ماری عادی بە شمار می آید.

همه این وقایع در حالی است کە طی ماه های گذشتە اربیل و بغداد توافقی را بر سر عادی سازی وضعیت شنگال امضا کردند کە بنا بر آن می بایست تمامی نیروهای شبە نظامی بە ویژە نیروهای وابستە بە پ.ک.ک، از شنگال خارج شدە و امنیت آن بە دست نیرویی متشکل از ایزدی ها سپردە شود، اما این توافق هرگز بە مرحلە اجرا درنیامد.

کد خبر 4686

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha