تولید در کردستان چشم‏ انتظار باز شدن گره‎های مالی

سرویس کردستان- تامین مالی و خصوصا ارایه تسهیلات مناسب برای سرمایه در گردش یکی از نیازهای اساسی تولید در کشور است. این نیاز اما در استانهای محرومتر بیش از سایر بخشها به چشم میخورد. استان کردستان هم از جمله آن دسته استانهای کشور به شمار میآید که از نظر رشد صنعتی نسبت به سایر استانها وضعیت وخیمتری دارد.

به گزارش کرد پرس؛ استان کردستان از نظر دسترسی به معادن و برخورداری از از پتانسیل‎های بکر برای توسعه صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی یکی از استان‏های پرظرفیت است،اما به دلیل نبود برنامه مناسب در جهت تامین مالی ارزان قیمت صنایع مورد نیاز هنوز شکل نگرفته‎اند و معدود کارخانجات استان هم به دلیل مشکل در تامین سرمایه در گردش مناسب با ظرفیت پایین مشغول به کار هستند. یکی از مهم‎ترین مشکلات پیش روی تولیدکنندگان وابستگی شدید نظام اقتصادی به تامین مالی از طریق بانک‎هاست. میزان دسترسی تولیدکنندگان در کشورمان به بازارهای مالی دیگر از جمله بازار سرمایه بسیار ضعیف است و منابع محدود بانکی هم از سوی بنگاه‎های بزرگ بلعیده می‏شود. به باور کارشناسان اقتصادی برای رفع این مشکل باید نظام تامین مالی کشور تغییر کند و بنگاه‎های بزرگ بتوانند نیازهای مالی شان را از طریق بورس تامین کنند تا منابع بانکی به سمت شرکت‏های کوچک و متوسط سوق پیدا کند.

به هر روی تا رفع این مشکل ساختاری در اقتصاد کشورمان به نظر می‏رسد برای حمایت از بنگاه‏های اقتصادی مناطق محروم باید طرحی ویژه در دستور کار قرار بگیرد. سود بانکی بالا در حد 20 درصد رقمی نیست که تولیدکنندگان حاضر در مناطق محروم بتوانند از عهده باز پرداخت آن بر بیایند و این مسئله در کنار کمبود منابع مالی روند تسهیلات دهی بانک‎ها را کند کرده است. موضوعی که انتقاد بهمن مرادنیا، استاندار جدید کردستان در جلسه کارگروه روفع موانع تولید را هم در پی داشت.

استاندار کردستان روز چهار شنبه سوم آبان ماه، در این جلسه پس از استماع عملكرد دستگاه‎هاى اجرايى و ميزان پرداخت تسهيلات بانك‏ها، گفت: «نمى‎گويم در اين زمينه كوتاهى شده اما عزم جزم براى رفع مشكل در استان ايجاد نشده است.همه ما مى گوييم در استان مسكل بيكارى وجود دارد اما اين مسئله به شعار تبديل شده و اگر نتوانيم هرچه سريعتر حركتى در استان ايجاد كنيم، در حد شعار باقى خواهد ماند.»

مرادنيا با بیان اينكه سود ١٨٪‏ به نفع توليد نيست، گفت: درست است كه بانك‎ها بايد حافظ منافع خود باشند اما پراختى‎هاى فعلى فقط براى حفظ وضعيت موجود است. توليدكننده هايى كه در شرايط موجود با بحران مواجهند نيازمند كمك هستند اما پرداخت ٢٧ ميليارد تومان تسهيلات از آغاز سال تاكنون از سوى كليه بانك هاى استان رقم چشمگيرى نيست.»

بیکاری در استان در حال حاضر به مرز هشدار رسیده است و قاعدتا با روند فعلی توسعه صنعتی استان نمی‎توان امید چندانی به رفع این مشکل داشت. یکی از گره‎های اصلی هم نبود امکان دسترسی سرمایه‎گذاران و صنعتگران به منابع مالی است و این مشکل باید با سرعت رفع شود.

کد خبر 47079

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha