ترکیه به دنبال حضور نظامی طولانی مدت در اقلیم کردستان است

سرویس جهان- بیل پارک استاد کینگ کالج می گوید ترکیه که اخیرا در منطقه کوهستانی گاره اقلیم کردستان برای مقابله با پ.ک.ک نیرو پیاده کرده است، می خواهد مانند شمال سوریه، در این منطقه نیز حضور نظامی طولانی داشته باشد.

به گزارش کردپرس، ترکیه که در دو سال اخیر عملیات نظامی مداومی علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق انجام داده است در تازه ترین اقدام خود به کوهستان گاره در استان دهوک اقلیم کردستان حمله برد و اقدام به پیاده کردن نیروهای کماندو کرد.

بیل پارک، پژوهشگر مسائل خاورمیانه در کینگ کالج لندن در این باره به روزنامه عرب نیوز گفت: نیروهای ترکیه در حال حاضر مشغول تصرف روستاهای پایین دست کوهستان گاره هستند زیرا نیروهای پ.ک.ک از این منطقه برای انتقال نیرو و لجستیک خود استفاده می کنند.

او با اشاره به عملیات بدون وقفه ترکیه در اقلیم کردستان، که به بهانه مقابله با پ.ک.ک انجام می شود، تاکید کرد ترکیه می خواهد مانند شمال سوریه، حضور نظامی طولانی مدت در اقلیم کردستان داشته باشد.

این تحلیل گر مسائل نظامی با اشاره به این که عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان، در مناطق تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق واقع شده و این حزب رابطه عمیقی با ترکیه دارد، ابراز اطمینان کرد هرچند این عملیات می تواند برای حزب دموکرات مایه بی اعتباری باشد اما این حزب از اقدام علیه پ.ک.ک ناراضی نیست. اما اتحادیه میهنی که رابطه بهتری با پ.ک.ک داشته و کمتر با ترکیه مراوده دارد، این روزها بیشتر از همیشه از تشدید تنشها توسط ترکیه انتقاد کرده است.

یک تحلیل گر نظامی دیگر نیز که نخواسته نامش فاش شود، درباره جنگ در گاره گفته است با توجه به وضعیت آب و هوایی زمستانه در منطقه، انتظار نمی رود عملیات گسترده نظامی دیگری علیه پ.ک.ک در این منطقه صورت بگیرد.

بیل پارک تاکید کرد تشدید عملیات علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان به کنترل شمال شرق سوریه از سوی نیروهای کرد و رادیکل تر شدن کردهای عراق ارتباط دارد.

پارک درباره موضع آمریکا نسبت به کردها گفت: در حال حاضر همسویی بیشتری نسبت به موضوع کلی کردها هم در کنگره و هم در دولت جو بایدن وجود دارد. بنابراین، سرکوب های نظامی ترکیه می تواند روابط دیپلماتیک این کشور در واشنگتن را با دشواری روبه رو کند.

کد خبر 4749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha