واکنش سیاستمداران به بی توجهی اردوغان به کشته شدن 13 اسیردر گاره

سرویس ترکیه - اردوغان که بدون توجه به خبر کشته شدن 13 اسیر در حادثه گاره، در کنگره حزب با خنده سخنرانی کرده بود، با واکنش بسیاری از مردم، رهبران احزاب و روزنامه نگاران مواجه شد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که در کنگره حزب عدالت و توسعه (AKP) در شهر ریزه بدون توجه به کشته شدن ۱۳ سرباز در حادثه گاره با خوشحالی سخنرانی کرده بود، و در گفتگوی تلفنی با مادر یکی از کشته شدگان حادثه گاره به او گفته بود "این افتخار نصیب تو شد"، با واکنش خشمگینانه بسیاری از مردم و سیاستمداران و روزنامه نگاران مواجه شد.
مرال آکشنر رییس حزب خوب (IYI) در سخنرانی خود در جلسه نمایندگان حزب در مجلس گفت: تا به حال چنین بی شعوری ای ندیده بودیم.
آکشنر گفت وقتی این همه آدم در گاره کشته شده اند شما نمی توانید شادی کنید. ما خسته شدیم از بس به جای شما خجالت کشیدیم. تو از خجالت دادن ما خسته نشدی آقای اردوغان؟ ما چرا با وجود داشتن چنین ارتش قدرتمندی با چنین شکستی مواجه می شویم. دانستن این موضوع حق ماست. ما باید بدانیم که آیا دست سیاست در این کار هست یا نه؟ شما کارزارهای ترور شخصیت مخالفانتان را در شبکه های اجتماعی راه انداخته اید و کشته شده ها را ابزاری برای حمله به دیگران می کنید. ما نمی توانیم این کار را بکنیم.
آکشنر با اشاره به استفاده نادرست اردوغان از کلمه ها برای اهداف سیاسی خود ادامه داد: به شما هشدار می دهم آقای اردوغان نتایج هر حرف بی شعورانه شما در آینده در مقابل ما قد علم خواهد کرد.
او ادامه داد: وظیفه شما این نیست که مادر داغداری را با تلفن به سالن کنگره وصل کنی و به او افتخار کشته شدن فرزندش را بدهی. وظیفه تو مراقبت از جان آن فرزند است.

داوود اوغلو موسس حزب جدید آینده نیز در بیانیه ای که در صفحات مجازی خود منتشر کرده بود به اردوغان گفت: تو داری از خون فرزند کشته شده این مادر برای پروپاگاندای سیاسی خودت استفاده می کنی. این مادر دارد درد می کشد اما تو با صحبت با او در برابر میلیون ها نفر داری استفاده سیاسی از این اتفاق می کنی.
لوند گلتکین، نویسنده و روزنامه نگار کردتبار ترکیه نیز در برنامه تلویزیونی با انتقاد از رفتار غیرمسئولانه اردوغان در کنگره حزب عدالت و توسعه گفت: شما در کجای دنیا می بینید که رییس جمهور یک مملکت با خوشحالی به مادر یک سرباز کشته شده بگوید: خوش به حالت، چه افتخاری نصیب تو شد. چرا پس تو خودت دو تا پسرت را به سربازی نفرستادی؟ این موضوع را به آن مادرهایی که همچنان به آک پارتی رای می دهند ولی هنوز ذره ای وجدان دارند می گویم. در این کشور رییس جمهوری داریم که از کشته شدن بچه های مردم خوشحالی می کند. به جای این که مسئول زندگی و آینده و رفاه این بچه ها باشد از مرگ آن ها خوشحالی می کند. تازه بچه های این مسئولین هیچ کدام به سربازی نمی روند. نماینده اپوزیسیون از تو ۵ سوال پرسیده حتی کسی را در حد پاسخ دادن نمی بینی. به جای این داری به اپوزیسیون اتهام تروریست بودن می زنی. خجالت هم که نمی کشی. حداقل به عنوان مقام مسئول مملکت شعار نده.

مادر یکی از سربازان کشته شده در گاره "عایشه گولر" در یک گزارش تلویزیونی گفت: این ماه ها خیلی سخت گذشت، هیچ نخندیدم. فقط گریه کردم. من فرزندم را به دولت سپردم. به دولت اعتماد کردم. تمام آرزو های من نابود شدند. شما می توانید بفهمید که برای یک مادر فرزندش چه ارزشی دارد. به اردوغان گفتم لطفا خون بچه من را پایمال نکنید. من هیچ کاری به هیچ کدام از حزب ها ندارم. فقط اگر خون بچه ام را پایمال کنید از شما نخواهم گذشت.

کمال قلیچدار اوغلو رییس حزب جمهوریخواه خلق نیز در جلسه نمایندگان حزب با مطرح کردن ۵ سوال از اردوغان او را مسئول کشته شدن ۱۳ سرباز دانست و گفت در حالی که ۱۳ نفر جان خود را از دست داده اند تو اینچنین می خندی؟ این کار شما غیر اخلاقی است. لااقل به جان های از دست رفته احترام بگذارید.

کد خبر 4915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha