جهانگیری: تعریف کردن از کُردها، زیره به کرمان بردن است

سرویس کردستان- معاون اول رئیس جمهور در سفر به کردستان گفت: تعریف کردن از کردها و کردستان، زیره به کرمان بردن است، آنها برجسته ترین بنیاد فرهنگی ایرانی هستند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، اسحاق جهانگیری اسحاق جهانگیری در نشست با نخبگان، جوانان و فعالان اجتماعی و فرهنگی استان کردستان گفت: تعریف کردن از کردها و کردستان زیره به کرمان بردن است. کردستان برجسته ترین بنیاد فرهنگی ایران است و اصیل ترین قوم ایرانی هستند و هیچ قومی به اندازه کردها اصالت خود را حفظ نکرده است.

او با ذکر این نکته که اشکالاتی در سیستم اداره کشور مواجه هستیم برخی از این اشکالات شاید به نحوه مدیریتی مدیران برگردد، تاکید کرد: آنچه مهمتر از تصمیمات مدیریتی است ما ایرانی‌ها ایران را ملک مشاء می‌بینیم و هیچ کس نمی‌تواند خود را بیشتر از دیگران محق بداند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: وقتی ایران در سختی قرار می‌گیرد همه ما غصه می‌خوریم که به این کشور آسیب وارد نشود و این ملت در خیلی عرصه‌ها سرپا ایستاده است.

او گفت: ما در منطقه‌ای قرار داریم که خیلی‌ها دوست ندارند ایران سربلند وجود داشته باشد اما همین میهن‌دوستی ایرانیان باعث شده که نقش ایران در منطقه با وجود تمام آشوب‌ها و درگیری‌ها کلیدی باشد.

جهانگیری تصریح کرد: کردستان استان پرظرفیتی است مجموعه‌ای از ظرفیت‌هایی که می‌تواند تحرک و توسعه را در یک نقطه ایجاد کند این ظرفیت‌ها از منابع خدادادی، ذخایر معدنی و غیره تجمیع یافته است.

او افزود: این منابع قادر است کردستان را به سمت توسعه جلو برود و از آن مهمتر نیروی انسانی خلاق و تحصیلکرده این استان است که همین نیروی انسانی خلاق و ریسک‌پذیر در داخل و خارج استان می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

او تصریح کرد: کارهای بزرگی در کردستان و سایر استان‌ها انجام شده است اما احساسی که در تک تک آحاد مردم وجود دارد نسبت به توسعه متفاوت است.

جهانگیری ادامه داد: احساسی که هر استانی در رابطه با توسعه وجود دارد با واقعیت آن متفاوت است نخبگان کشور باید برای این مسئله وقت بگذارند و این احساس را با واقعیت‌های موجود نزدیک کنند.

هنوز به مردم ایران گفته نشده در طول این سه سال چه فشاری به اقتصاد وارد شده است
جهانگیری در ادامه سخنان خود صادرات نفتی در سال‌جاری را 28 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت :کشوری هستیم که اصلی ترین درآمد آن نفت بوده اما سه سال است که تحریم نفتی شده و هنوز به مردم ایران گفته نشده چه فشاری به اقتصاد ایران وارد شده است. زمانی میخواستیم بودجه را ببندیم من بغض کردم چرا که درآمد نفتی تنها ۷ میلیارد دلار بود. فشار جدی بود اما مردم ایران
از دل این بحران ها سرفراز بیرون آمدند.

او در ادامه به برخی تبعیض های قومی اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی به عنوان میثاق ملی هیچ کدام از تبعیض‌هایی که گاهی وقت‌ها اعمال می‌شود وجود ندارد لذا ما باید براساس این قانون حرکت کنیم چرا که در ایران یک قوم بر قوم دیگر و یا مذهبی بر مذهب دیگر ارجحیت ندارد.

جهانگیری اظهار کرد: کشور را باید براساس اصول اداره کنیم اصول ما هم قانون اساسی و منویات رهبری است که رهبر معظم انقلاب همواره بر تحقق عدالت و خودداری از تبعیض تاکید دارند.
کردها در سطح ملی جای خود را به خوبی باز کرده اند
او گفت: کردها در سطح ملی جای خود را خوب باز کرده و در دولت هم به همین شیوه وجود دارد.
معاون اول رئیس جمهور گفت: در انتخاب مسئولان ملی ده ها پارامتر مهم وجود دارد حال این پارامترها ممکن است از حوزه اختیارات دولت هم خارج باشد.

او درباره سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد هم گفت: هرجا سازمان‌های مردم نهاد ورود کرده‌اند موضوع مورد نظر را به یک مسئله ملی تبدیل کرده‌اند و هم مردم و دولت را پای کار آورده اند.

جهانگیری اظهار کرد: امروز هیچ برنامه‌ای در دولت اجرا و عملیاتی نمی‌شود مگر اینکه سمن‌های مرتبط در آن حوزه در جلسات و صدور دستورالعمل‌های اجرایی آن برنامه مورد توجه قرار گیرند.
او درباره پیشنهاد یکی از اصحاب رسانه درباره برای مصاحبه مطبوعاتی رئیس جمهور اذعان کرد: گرفتاری‌های رئیس جمهور زیاد است، یک وقت این گرفتاری‌ها مربوط به تحریم‌ها و گاهی 10ها مسئله مانند کرونا، امنیت، معیشت و غیره است و نمی توانم این قول را بدهم.

ارتباط دولت با مردم و نخبگان بسیار نامناسب است

معاون اول رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: وضع ارتباطات دولت با مردم و نخبگان بسیار نامناسب است، رسانه دولت نتوانسته صریح حرف خود را به مردم برساند امیدواریم این تجربه‌ای برای دولت‌های بعدی باشد.

جهانگیری در مورد مسائل و مشکلات مطرح شده در حوزه ورزش هم گفت: امیدواریم با تلاش استاندار کردستان اسپانسر برای ورزش استان جذب شود اگر نیاز به کمک ما هم بود، ورود می‌کنیم.

او درباره تدریس زبان کردی هم تصریح کرد: امروز تا مقطع کارشناسی برای زبان کردی بستر فراهم شده است و امیدواریم با تلاش هرچه بیشتر شاهد توسعه این مهم و راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد زبان کردی در دانشگاه‌های کردستان باشیم.

او اظهار کرد: غرور ملی مردم باید همواره برجسته نگه داشته شود مردم به پیشکسوت‌های خود افتخار می‌کنند، اقدامات خوبی در راستای معرفی چهره‌های سرشناس کرد و فرهنگ این منطقه انجام شده که تولید فیلم سنجرخان نمونه‌ای از این اقدامات است.

26 درصد پست‌های مدیریتی به بانوان واگذار شده است

جهانگیری با بیان اینکه 30 درصد از شغل‌ها و پست‌های مدیریتی بر اساس تصمیم دولت قرار بود به بانوان واگذار شود که تا الان 26 درصد از این مهم تحقق پیدا کرده است، گفت: البته این به معنای این است که بانوان به حق خود در دستیابی به جایگاه مدیریتی دست یافته‌اند باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت بگیرد.

او اظهار کرد: در زمینه خشونت علیه زنان لایحه‌ای در دولت تصویب شده است و امیدواریم با قدرت قانون در برابر اینگونه رفتارها ایستادگی شود.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: در زمینه ایجاد خانه امن برای بانوان آسیب‌پذیر حمایت‌هایی که در توان باشد صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه آب در ایران مسئله جدی است، گفت: متاسفانه این موضوع در برخی استان‌ها به یک چالش تبدیل شده است، نباید اجازه بدهیم موضوعاتی که مباحث مهم در کشور است به بستری برای اختلاف تبدیل شود.

کد خبر 5076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha