اقلیم کردستان باید در زمینه تعاملات خارجی تابع بغداد باشد

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک عضو ائتلاف فتح در مجلس عراق بر ضرورت قانونی بودن توافقات بین اربیل و بغداد و براساس قانون اساسی و مطابقت آن با سایر قوانین عراق تأکید و اعلام کرد: اقلیم کردستان باید در زمینه تعاملات خارجی تابع دولت مرکزی باشد.

به گزارش کرد پرس به نقل از المعلومه، "مختار موسوی" در این باره گفت: هر گونه توافق بین اربیل و بغداد باید به گونه ای باشد که همه اختیارات و دستورات اجرایی در اختیار دولت مرکزی قرار گیرد. زیرا اختیارات مطلقه، به اقلیم ها و استان ها تعلق ندارد و باید در همه مسائل اساسی و سرنوشت ساز با بغداد مشورت و موافقت آن دریافت شود.
موسوی با اشاره به اینکه محور اختلافات با اقلیم کردستان به "تعامل سلیقه ای اقلیم کردستان با مسائلی برمی گردد که نیازمند تصمیم گیری دولت مرکزی است" تأکید کرد: توافقنامه های بین المللی و تعیین مشتری های نفت عراق از جمله مسئولیت های دولت مرکزی است و دولت های زیر مجموعه آن، در این زمینه هیچ اختیاراتی ندارند.
عضو ائتلاف فتح در ادامه گفت: در هر گونه توافق دولت مرکزی و اقلیم کردستان باید در درجه اول، کنترل بغداد بر درآمد فرودگاهها و پایانه های مرزی به عنوان بزرگترین دروازه های ورود کالاهای ترکیه به عراق پس از پایانه های جنوبی کشور گنجانده شود.
مختار موسوی در پایان تأکید کرد: نتایج تفاهمات اعلام شده باید مورد رضایت همه طرف ها و در چارچوب قانون اساسی کشور باشد و از اختیارات دولت های محلی، شده و مجبور شوند در زمینه همه امور بزرگ و کوچک به بغداد مراجعه کنند.

کد خبر 5169

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha