لزوم گفتگو میان احزاب کُرد صاحب نفوذ در شنگال  

رییس حزب توافق دموکراتیک کُرد در سوریه، گفت:لازم است حزب دموکرات کردستان، حزب کارگران کردستان و اتحادیه میهنی کردستان به عنوان نیروهای با نفوذ در شنگال با یکدیگر به گفتگو بنشینند چرا که این تنها راه حل برای حل مشکلات این منطقه است.

«فوزی شنگالی» رییس حزب توافق دموکراتیک کُردستان سوریه در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به اختلافات میان پارتی و پ.ک.ک درخصوص منطقه شنگال، اظهار کرد:همانطور که مشخص است، منطقه خاورمیانه مرکز درگیری و تضادهای فرهنگی و تمدنی است و این درگیری از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی به محلی برای مبارزه و نفوذ قدرت‌های بین المللی و منطقه‌ای تبدیل شده است و مردم کُرد نیز در این منطقه پر از درگیری زندگی می کنند.

وی ادامه داد:مسئله شنگال به طور خاص یک درگیری بین المللی و منطقه‌ای است که دارای ابعاد ژئوپلیتیکی، نظامی و اقتصادی است و این درگیری بر سر شنگال تنها به احزاب و نیروهای سیاسی کُرد محدود نمی‌شود ، بلکه درگیری بین کشورهای منطقه و عراق بعنوان کشور صاحب حاکمیت تبدیل شده است.

وی افزود:نیروهای کُرد بر سر یافتن راه حل‌های مناسب در مورد آینده این منطقه با یکدیگر اختلافاتی دارند و این در حالی است که شنگال پس از آزادسازی از دست داعش همچنان در معرض تطر قرار دارد.

وی تصریح کرد:به نظر من باید حزب دموکرات کردستان، حزب کارگران کردستان و اتحادیه میهنی کردستان به عنوان نیروهای با نفوذ در شنگال با یکدیگر به گفتگو بنشینند چرا که این تنها راه حل برای حل مشکلات این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد:بدون گفتگو طرف‌ها به نتایج مطلوب نخواهند رسید و مشکلاتشان عمیق‌تر می‌شود، به ویژه که در پرتو این اختلاف رقابت بین کشورهای منطقه برای گسترش نفوذ و کنترل شنگال افزایش می‌یابد.

رییس حزب توافق دموکراتیک کُردستان سوریه افزود:من معتقدم که باید گفتگوها میان طرفین توسعه یابد تا راه حل هایی برای موضوع ایزیدی‌ها در شنگال و عراق و همچنین اقلیم کردستان پیدا شود.این نکات اصلی برای حل اختلافات و حراست از شنگال از هرگونه درگیری است.

وی ادامه داد:دولت عراق باید هرگونه دخالت خارجی و دفاع از حاکمیت سرزمین و مردم خود را تضمین کند.همچنین یکی از وظایف جامعه بین المللی در قبال شنگال، تأمین و تضمین ثبات و امنیت، بازگشت آوارگان، بازسازی منطقه و جلوگیری از آغاز هرگونه تنش در این منطقه است.

کد خبر 5212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha