سال گذشته 30 عنوان کتاب تالیف و  بازنویسی کرده ام

سرویس کرمانشاه-(مرتضی حاتمی) نویسنده و روزنامه نگار کرمانشاهی گفت: حدود ۳۰ عنوان کتاب برای انتشار با ناشران به توافق رسیده و قرارداد نشر بسته ام و تعدادی از آنها منتشر شده اند.

به گزارش کردپرس، مرتضی حاتمی در گفت و گو با کردپرس در خصوص آثار منتشر شده اش در سال گذشته گفت: سال ۹۶ همچون سال گذشته در زمینه ی نگارش و انتشار کتاب، سالی بسیار پرکار برایم بود.
در سال ۹۶ در دو حوزه ی آثار تالیفی و آثار بازنویسی کتاب هایی در قالب رمان و مجموعه داستان برای نوجوانان منتشر شد.
امسال همچون سال گذشته، سالی کار برای من بود و حدود ۳۰ عنوان کتاب برای انتشار با ناشران به توافق رسیده و قرارداد نشر بسته ام و تعدادی از آنها منتشر شده اند:
۱ عنوان رمان نوجوان
۱ عنوان رمان بزرگسال
۱ مجموعه داستان نوجوان
۱عنوان داستان زندگی پیامبران
۱۸ عنوان بازآفرینی حکایت برای کودکان از ادبیات کلاسیک
۲ عنوان بازنویسی حکایت برای نوجوانان
۱عنوان مربوط به ایران شناسی
چاپ دوم مجموعه داستان بزرگسال
۱ عنوان داستان کودک
۱مجموعه بازسرایی لالایی کردی
را در نشرهای: نارنج، هشت، آذین گستر، فرهنگ مردم، زانکو، انتشارات مدرسه و آستان جانان دارم.
نویسنده ی مجموعه داستان(سطرهایی که تبرئه نمی شوند.) افزود:رمان نوجوان (راز کوچه باغ هفت توت) که با سرمایه گذاری نشر کتاب(سرانه) کرمانشاه؛ مهرماه ۹۶ در کتابخانه ی مرکزی دانشگاه رازی کرمانشاه رونمایی و در هزار جلد منتشر شد،خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان جامعه ی هدف قرارگرفت و در برنامه ی (دیدار با یک نویسنده) توسط اعضای مراکز فرهنگی هنری 《جویبار》 و 《ساری》 اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران مورد نقد و بررسی و جشن امضا قرارگرفت.
این رمان نگاهی تازه به فرهنگ هاو خرده فرهنگ های غرب کشور (استان کرمانشاه) و مشخصا شهرستان صحنه دارد و مخاطب با این خرده فرهنگ ها آشنا می شود.این رمان به زبانی ساده و روان نوشته شده است.
بازنویس مجموعه های ۲۴ جلدی حکایت های (مرزبان نامه) و (بهارستان) برای کودکان گفت:
مدیریت نشر نارنج با عنایت به استقبال مخاطبان از این مجموعه، مُجلدهایی سه جلدی از این حکایت هارا در ۵۰ صفحه ی مصور در دو نوبت،با کاغذ گلاسه باکیفیت بالا و جلد گالینگور به چاپ رساند که نشان از استقبال مخاطبان از این کتاب ها داشت. این مجلدها هر کدام از پنج عنوان کتاب تشکیل شده اند.
این بازنویس ادبیات کلاسیک برای کودکان و نوجوانان ادامه داد:به مدیر نشر نارنج دو مجموعه ی ۱۵ جلدی بازآفرینی از کتاب های:(الهی نامه) و (هزار و یک شب) تحویل داده ام که الهی نامه در حال تصویرگری است و حکایت های هزار و یک شب هم در سال جاری منتشر خواهد شد.
وی ادامه داد:
در این راستا دو عنوان بازآفرینی از حکایت های ادبیات کلاسیک به انتشارات (آذین گستر) برای نوجوانان با نام های (حکایت های زیبا برای بچه های دانا)و (قصه های عسلی) تحویل داده ام، که این دو کتاب برای نوجوانان در ۱۲۸صفحه منتشر شده اند.
وی با اشاره به آثار تالیفی برای نوجوانان، ادامه داد:با موسسه نشر (هشت) قرارداد انتشار یک مجموعه داستان نوجوان با عنوان (بیمارستانی در باغچه) بسته ام که کتاب یادشده در ۷۰ صفحه، آماده ی انتشارشده و مراحل پایانی را سپری می کند و به گفته ی ناشر، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران،رونمایی خواهد شد.
(بیمارستانی در باغچه) از ۵ داستان تشکیل شده که با زبانی ساده و محتوایی تازه برای نوجوانان نوشته شده است.
نویسنده ی رمان ( فرار...فرار...) ادامه داد:در حوزه ی تالیف کتاب های آموزشی و کمک آموزشی برای خردسالان با عنایت به کتاب (فارسی بنویسیم) اول دبستان و در راستای تقویت درس املا کتاب (دیکته چه قدر شیرینه!) را نوشته ام و در آن به شیوه ای تازه، تلاش کرده ام به دانش آموزان اول دبستان در درس املا کمک کنم و مفاهیم آموزشی در این کتاب به آنها انتقال دهم.
این کتاب برای والدین و آموزگاران و اولیای تربیتی، شیوه ی تدریس دارد. برای انتشار آن هنوز با ناشری به توافق نرسیده ام.
حاتمی ادامه داد:کتابی با عنوان (کاردی که نمی بُرید.) که به داستان زندگی حضرت ابراهیم می پردازد را به نشر (نگاران قلم) داده ام و کتاب مذکور منتشر و توزیع شده است.
در نگارش این کتاب، تلاش داشته ام که داستان زندگی حضرت ابراهیم (ع) را با زبان و پرداختی تازه به مخاطبان کلاس سوم تا ششم انتقال دهم.در صورت توافق با ناشر این کتاب، جلدهایی دیگر از داستان زندگی پیامبران الهی خواهم نوشت.
وی با اشاره به سخت بودن نوشتن داستان زندگی پیامبران و پردازش به ادبیات مذهبی برای کودکان و نوجوانان افزود:
نگارش ادبیات مذهبی با توجه به حساسیت های موجود و پای بندی به متن و عدم تغییر در محتوا و ساختار، کاری بس سخت و حساس است، زیرا نویسنده نمی تواند بر اساس تخیل و گزارش به نگارش ادبیات آیینی برای کودکان و نوجوانان بپردازد.
این کارشناس ادبی درخصوص ضرورت معرفی استان های کشور به کودکان و نوجوانان و آشنا نمودن آنان با فرهنگ ها و آدابو رسوم و ... ادامه گفت:
طی قراردادی که با(انتشارات مدرسه) بسته ام در مجموعه کتاب های ایران شناسی، معرفی استان ایلام را با زبانی نوجوانانه نوشته و در اختیار این انتشارات قرار داده ام. در این کتاب استان ایلام از جنبه های تاریخی، فرهنگی، ادبی، سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی، مردم شناسی، ورزشی و... به مخاطبان نوجوان معرفی کرده ام. این اثر توسط انتشارات مدرسه منتشر می شود و در اختیار جامعه ی هدف قرار می گیرد.
حاتمی ادامه داد:با همکاری انتشارات (فرهنگ مردم) اصفهان سه عنوان بازآفرینی از حکایت های (گلستان سعدی) به زودی منتشر می شوند.
این سه کتاب، مناسب مخاطبان کودک است و کارهای فنی و تصویرگری شان به پایان رسیده.
این نویسنده ی کرمانشاهی ادامه داد:رمان (فرار...فرار...)کتابی است در حوزه ی ادبیات دفاع مقدس و پایداری که رویکردی تازه و متفاوت به جنگ دارد.این رمان با سرمایه گذاری انتشارات (آستان جانان)در ۱۸۸ صفحه با طرح جلدی از بشیر نظری منتشر شده است.رمان (فرار...فرار...) نگاهی تازه به جنگ ایران و عراق و آوارگان بی دفاع دارد و در تکنیک جریان سیال ذهن و ترکیب خاطره و رویا طی مدت ۵ سال نوشته و سال ۹۶ منتشر شد.
نویسنده ی کتاب (قصه های بهارستان) گفت:
کتابی به انتشارات (رسانه آبتین هنر) با نام (به من بگو من کی ام؟)داده ام و در مرحله ی تصویرگری قرار دارد.این کتاب با سرمایه ی ناشر یادشده برای گروه های سنی ب و ج منتشر خواهد شد.
در کتاب( به من بگو من کی ام؟) مخاطب با مفهوم خودشناسی و باورمندی با زبانی ساده و داستانی و غیرمستقیم آشنا می شود.
حاتمی در ادامه ی این گفت و گو گفت:چاپ دوم مجموعه داستان(سطرهایی که تبرئه نمی شوند.) با ویرایش جدید از سوی نشر زانکو منتشرشده و (لاوه لاوه) مجموعه لالایی به زبان کردی در گویش صحنه ای بازسُرایی و ترجمه کرده ام که توسط همین ناشر منتشر خواهد شد.
چاپ اول مجموعه داستان بزرگسال (سطرهایی که تبرئه نمی شوند.) در سال ۸۲ منتشر شده است.
این نویسنده و روز نامه نگار کرمانشاهی در پایان،با اشاره به اهمیت و ضرورت ترویج و تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه خصوصا کودکان و نوجوانان گفت:
باید کتاب خواندن را از سن کودکی شروع کرد.از راهکارهای تشویق کودکان به کتاب خوانی اهدا کتاب به آنان جهت نگهداری در کتابخانه ی شخصی، خرید هفتگی کتاب حتی یک جلد،خرید کتاب جهت اهدا به کتابخانه های مدارس ،روخوانی شبانه ی کتاب به عنوان یک رفتار دائمی،رفتن به کتابخانه های کودکان و نوجوانان و دیدار با کتابداران، دیدار با اهالی قلم،کتابسازی و انجام سایر فعالیت های دیگر نقشی مهم در ترویج کتابخوانی و بالابردن فرهنگ مطالعه در جامعه است.
نویسنده ی مجموعه داستان نوجوان(بیمارستانی در باغچه) افزود:
تلاش کنیم که کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی در میان خانواده ها حضوری پررنگ و موثر داشته باشد و در کنار خوراکی های مفید؛ کتاب هم، خوراکی روحی کودکان و نوجوانان را برعهده بگیرد و تامین کند.
●●●
«مرتضی حاتمی» متولد ۱۳۵۵ در شهر صحنه (کرمانشاه) است و از سال ۱۳۷۰ تاکنون حضوری جدی در عرصه ی فرهنگ و هنر و ادبیات دارد و نخستین کتابش در سال ۱۳۸۲ منتشر کرد.وی همزمان در دو حوزه «ادبیات» کودک و نوجوان و بزرگسال و «روزنامه نگاری ادبی»فعالیت جدی و حرفه ای دارد. وی تاکنون بیش از ۴۵ اثر در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان منتشر کرده و ۱۰ عنوان دیگرزیر چاپ دارد.
حاتمی، رمانی در ادبیات بزرگسال با عنوان (توقیف شد!) در حال نگارش دارد و تاکنون نیمی از نگارش آن را به پایان برده است.

کد خبر 56382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha