قدرت گرفتن بلوک عربی-اروپایی در اقلیم کردستان بر ضد ترکیه

سرویس جهان- نشریه میدل ایست آی نوشت طیفی از کشورهای عربی و اروپایی با افزایش نفوذ خود در اقلیم کردستان توسعه طلبی آنکارا را در مرزهای جنوبی شرقی این کشور به چالش کشیده اند.

به گزارش کردپرس، نشریه میدل ایست آی در مطلبی به قلم ثامر بداوی نوشت: طیفی از کشورها شامل عربستان سعودی، امارات، فرانسه، یونان و ارمنستان، آرام آرام حضور اقتصادی و دیپلماتیک خود را در مرزهای جنوبی شرقی ترکیه در اقلیم کردستان افزایش داده اند.

نویسنده همچنین نیروهای به قول او شبه نظامی عراقی را در شنگال نیز بخشی از این طیف مخالف ترکیه عنوان کرده و تاکید کرده است با وجود این که احتمال هم‌پیمان شدن این دو طیف بعید است اما حضور آنها چالش بزرگی در مرزهای جنوبی شرقی ترکیه است.

بداوی اشاره کرده است بخشی از نیروهای عراقی، به دلیل تهدیدها ی ترکیه نسبت به عملیات نظامی در شنگال بر ضد پ.ک.ک، مخالفت آنها علیه آنکارا افزایش یافته است.

این نشریه هرچند حضور برخی رقبای ترکیه در اقلیم کردستان و عراق را جدید نمی داند اما نوشت: از سال گذشته و پس از تنش ها میان ترکیه و یونان در مدیترانه شرقی، فرانسه مقامات ارشد خود را در ماه‌های جولای،ا گوست و سپتامبر روانه عراق کرد. این اقدامات با تشدید عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک در خاک عراق همزمان شد.

ثامر بداوی همچنین به افزایش همکاری اقتصادی امارات متحده عربی با اقلیم کردستان عراق اشاره کرده و مدعی شد که عربستان و امارات سالهاست از نیروهای کرد سوریه حمایت می کنند.

او بر این باور است هدف نهایی همراهی اروپایی ها با عراق و اقلیم کردستان بالا بردن قدرت نفوذ و‌ اهرم ها در برابر آنکارا است.

بداوی بر این باور است احتمالا حضور فرانسه و امارات در عراق، یونان و ارمنستان را نیز ترغیب کرد وارد تعامل دیپلماتیک با عراق و اقلیم کردستان شوند.

پژوهشگر مسائل عراق معتقد است بعد از حمایت ترکیه از آذربایجان علیه ارمنستان در جنگ قره باغ، ایروان نیز وارد این کارزار سیاسی شد و کنسولگری خود را در اربیل،مرکز اقلیم کردستان عراق دایر کرد.

بداوی یادآوری کرده است حضور بیشتر اروپایی‌ها بویژه فرانسه در عراق و امارات در اقلیم کردستان موانعی را برای حضور بیشتر ترکیه بوجود آورده است؛ به طوری که شرکتهای فرانسوی توانستند پروژه بازسازی فرودگاه موصل را در دست بگیرند و شرکت داناگاز امارات در میدان‌های گازی اقلیم کردستان یکه تازی کند.

او نتیجه گیری کرده است که خیز کشورهای اروپایی- عربی برای افزایش حضور در عراق و اقلیم کردستان چالشی جدی در مقابل حضور ترکیه در عراق و اقلیم کردستان محسوب می شود.

کد خبر 6187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha