یادداشت تفاهم میان ترکیه‌ و عراق درباره منابع آبی به زودی اجرایی می شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سفیر ترکیه در بغداد خبر داد که یادداشت تفاهم امضاشده میان دو کشور درباره موضوع منابع آبی به زودی اجرایی می شود.

به‌ گزارش کردپرس به‌ نقل از پایگاه‌ خبری – تحلیلی میدل ایست نیوز: همزمان با نخستین روز کنفرانس بین المللی مدیریت منابع آبی عراق، «فاتح یلدز»، سفیر ترکیه در بغداد خبر داد که یادداشت تفاهم امضاشده میان دو کشور درباره موضوع منابع آبی به زودی اجرایی می شود.

به گزارش «ناس نیوز»، یلدز در اظهاراتی مطبوعاتی گفت که ترکیه نگاه مثبتی به همکاری با عراق در موضوع منابع آبی دارد و «اور اوغلو» نماینده ویژه رئیس جمهور ترکیه برای حل اختلافات آبی با عراق در کنفرانس بین المللی بغداد برای مدیریت منابع آبی شرکت کرده است.

او افزود که دو کشور یادداشت تفاهمی در این باره امضا کرده اند که به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد و افزود که اور اوغلو نقشه راهی برای حل مشکلات آبی عراق داده که شامل برنامه ها و پروژه هایی در مناطق مشخصی از خاک عراق برحسب نیاز آبی آنهاست.

سفیر ترکیه در بغداد تأکید کرد که اختلاف نظر بغداد و آنکارا درباره موضوع آب ها در این است که عراق موضوع را از منظر تقسیم منابع آبی می بیند اما از نظر ترکیه مشکل عراق نه در سهمابه اش از آب های مشترک که در مدیریت نادرست منابع آبی است.

او گفت که کمبود آب در سال های 2018 و 2019 نشان داد که عراق منابع آبی خود را به درستی مدیریت نمی کند و افزود که ترکیه آماده همکاری با عراق و انتقال تجارب در این عرصه است.

روز گذشته کنفرانس بین المللی منابع آبی عراق زیر نظر نخست وزیر عراق و توسط وزارت منابع آبی این کشور با هدف بررسی امنیت آی و غذایی در بغداد برگزار شد.

«خالد بتال النجم»، وزیر برنامه ریزی عراق، در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس تأکید کرد که عراق و بین النهرین شاهد شکل گیری اولین تمدن بشری بود و مردم این سرزمین پیشگام برنامه ریزی و مهندسی منابع آبی بوده اند.

او برگزاری این کنفرانس را در شرایطی که عراق با چالش های سختی ازجمله ویروس کرونا مواجه است یک اتفاق علمی و توسعه ای مهم در عراق دانست.

النجم نسبت با ابراز اطمینان نسبت به موفقیت در برگزاری این کنفرانس تأکید کرد که عراق می کوشد تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و منابع ثروت خود را برای نسل های آینده پایدار سازد.

او همچنین خواستار رعایت انصاف و برابری در توزیع آب های مشترک شد.

در این کنفرانس نهادهای حکومتی و نهادهای بین المللی مربوط به مسائل آبی و اتحادیه عرب و کشورهایی که با عراق آب های مشترک دارند مشارکت کرده اند.

کارشناسانی از هلند و سوریه و اردن نیز در این نشست حضور داشتند.

عراق و ترکیه در سال 2014 توافق نامه ای درباره تعیین سهمابه دو کشور امضا کردند. عراق بارها اعلام کرده که ترکیه با ساخت سد الیسو و چند سد دیگر بر رودخانه های دجله و فرات به سهمابه عراق آسیب زده است.

کد خبر 6304

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha