آغاز کوچ بهاره عشایر استان ایلام / کوچ عشایر میهمان باید خودرویی باشد

سرویس ایلام - مدیرکل امور عشایری استان ایلام در نشست ویدئوکنفرانس کوچ عشایر گفت‌: کوچ بهاره عشایر استان ایلام آغاز و تمهیدات لازم برای حفظ امنیت جان و مال و دام عشایر اتخاذ شده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، فرشاد یاسمی عنوان کرد: در مبادی ورودی و خروجی ایل، راه‌ها، تونل‌ها و راه‌های اصلی و فرعی با مشارکت دستگاه‌هایی چون نیروی انتظامی و هلال احمر، راهنمایی و رانندگی، راهداری، سپاه، بسیج عشایر و مرزبانی برای حفظ سلامت عشایر کوچرو امنیت برقرار است.

وی یادآور شد: کوچ بهاره عشایر به طور رسمی از ۱۵ فروردین شروع می‌شود و به مدت ۴۵ روز ادامه دارد، اما از ابتدای فصل بهار و همزمان با مساعد شدن هوا برخی از خانوارهای عشایر زودتر از موعد مقرر، کوچ خود به مناطق ییلاقی را آغاز کرده‌اند.

جوهر نادری، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ایلام نیز از کوچ ماشینی عشایر در استان ایلام خبر داد و گفت: کوچ سنتی عشایر با توجه به زحمات و زمان زیادی که دارد امکان انجام آن در این شرایط فعلی با توجه به مسائل کرونا امکان پذیر نیست و عشایر میهمان در استان ایلام باید کوچ ماشینی را در دستور کار خود قرار دهند.

او گفت: عشایر میهمانی که در استان ایلام حضور دارد باید تقویم کوچ و همچنین پروتکل‌های بهداشتی و انجام کوچ ماشینی و پرهیز از کوچ سنتی را در دستور کار خود در هنگام کوچ قرار دهند.

وی با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش مراقبت‌ها در کوچ عشایر بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی دستگاه‌های اجرایی برابر شرح وظایف خود در حوزه امور بهداشت و درمان، راهداری، بحث‌های امنیتی و انتظامی، تأمین آب و دیگر مسائل همکاری لازم را داشته باشند و فرمانداران نیز در این خصوص همراهی داشته باشند.

نادری با اشاره به اجباری شدن هویت گذاری دام‌ها و رعایت قانون و آیین نامه‌ها خصوصاً در بحث حمل دام به مناطق مرزی، تصریح کرد: در زمینه کوچ عشایر میهمان استان ایلام همراهی و همکاری نیروی انتظامی در ایستگاه‌های بازرسی و همچنین پلیس راه ضروری است.

به گزارش کردپرس، دامنه‌های کبیرکوه، دینارکوه، سیوان، مانشت، قلارنگ، شره زول و دالاب از مهمترین مناطق ییلاقی عشایر استان ایلام در زمان کوچ بهاره است.

۹ هزار و ۷۳۶ خانوار با ۶۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه و همراه داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان ایلام زندگی می‌کنند.

در کوچ پاییزه عشایر استان‌های همدان، لرستان و کرمانشاه به استان ایلام کوچ می‌کنند.

کد خبر 6549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha