وضعیت سیاسی سوریه به پیش از سال ۲۰۱۱ بازنمی‌گردد/آمریکا موافق وحدت کُردهای سوریه است

سرویس سوریه-مسئول رسانه‌ای حرکت آزادی کُردستانی(ŞAK) در سوریه اظهار کرد:سیاست آمریکا در برابر کُردهای سوریه مشخص نمی‌شود مگر آن که توافق کُردی-کُردی میان کُردهای سوریه به سرانجام برسد.

«عبدالله امام» مسئول رسانه‌ای حرکت آزادی کُردستانی(ŞAK) در سوریه در پاسخ به این‌سوال کُردپرس که چرا هنوز سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه و کُردها مشخص نیست، توضیح داد:هنوز هیچ اطلاعی از سیاست آمریکا و بویژه دولت "جو بایدن"در قبال کُردها در دست نیست و اینکه ایالات متحده چگونه به خاورمیانه نگاه می‌کند.

وی ادامه داد:برای بررسی این مسئله باید به سیاست آمریکا در قبال کشورهای منطقه نگریست تا براساس آن رفتار آمریکا در برابر کُردها را درک کرد.بصورت کلی سیاست آمریکا در خاورمیانه بر چند محور استوار است.یکی از این محورها، پرونده هسته‌ای ایران و توافق جدید در چهارچوب مذاکرات گذشته است.محور دوم امنیت اسراییل و ایجاد صلح میان اسراییل و کشورهای عربی است.این‌ سیاست ترامپ بود اما در دوران‌ ریاست بایدن ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد:محور بعدی جنگ یمن و لیبی است و تلاش برای پایان این‌جنگ‌هاست.محور بعدی ادامه حضور نظامیان آمریکایی در منطقه و خاورمیانه است.درست است آمریکا تلاش می‌کند که جنگ‌ها در منطقه خاتمه یابند اما نیروهای نظامی خود را از خاورمیانه خارج نمی‌کند و از طریق آن‌ها به دولت‌های منطقه فشار می‌آورد تا به جنگ‌ها خاتمه دهند.

مسئول رسانه‌ای حرکت آزادی کُردستانی(ŞAK) در سوریه خاطرنشان کرد:محور بعدی، حضور آمریکا در جنگ علیه ترور و داعش در خاورمیانه است و کُردها بخشی از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش هستند.

عبدالله امام درباره سیاست آمریکا در قبال ترکیه در دوره بایدن تاکید کرد:سیاست آمریکا در دوره بایدن با دوره ترامپ متفاوت خواهد بود و ترکیه سعی خواهد کرد با کشورهایی که رابطه خوبی با آمریکا ندارند،ارتباطش را کم کند، بویژه در خصوص ارتباط با روسیه و خرید تجهیزات نظامی از این کشور در سیاست خود بازبینی کند.

وی تاکید کرد:همچنین در خصوص دخالت ترکیه در لیبی، آمریکا و اروپا بر آنکارا فشار می‌آورند که پس از حل مسئله لیبی، نیروهایش را از این کشور خارج نماید.

وی یادآور شد:در دوره بایدن‌ ارتباط آمریکا و اروپا به دوران سابق باز می‌گردد و اروپایی‌ها در برابر سیاست‌های ترکیه مانند دوره ترامپ تنازل نمی‌کنند و مسلما ترکیه از این مسئله خشنود نخواهد شد.

مسئول رسانه‌ای حرکت آزادی کُردستانی(ŞAK) در سوریه درباره سیاست آمریکا در عراق توضیح داد:آمریکا نیروهایش را از عراق خارج نمی‌کند.بایدن پیشتر و قبل از دوران ریاست جمهوریش بارها درباره تقسیم عراق به سه دولت کُردی، سنی و شیعه حرف زده بود و آقای مسعود بارزانی در کتاب خاطراتش می‌گوید که بایدن‌ به او گفته که کشور کُردستان‌ را به چشم‌ می‌بیند.

عبدالله امام گفت:آنچه که مشخص است در دوره بایدن سیاست آمریکا درباره کُردها قدری مساعد خواهد شد و همچنین بایدن تلاش می‌کند تا نفوذ ایران‌ را در عراق کم کند.

وی ادامه داد:همچنان که گفته شد وقتی که به سیاست آمریکا در دوران‌ بایدن در برابر کشورهای منطقه می‌نگریم سیاست ضد کُردی در آن دیده نمی‌شود و به همین خاطر کُردها در دوره جدید سیاسی قرارمی‌گیرند.

مسئول رسانه‌ای حرکت آزادی کُردستانی(ŞAK) در سوریه درباره سیاست آمریکا در سوریه گفت:آمریکا برای آنکه تمامی زمین سوریه در بازی روسیه قرار نگیرد تلاش می‌کند نفوذ خود را در سوریه گسترش دهد.

وی ادامه داد:سیاست آمریکا در قبال سوریه مخالفت با دولت بشار اسد است و این در اظهارنظر مقامات بلند پایه جدید کاخ سفید مشهود بود.

وی درباره سیاست آمریکا در قبال کُردها در سوریه توضیح داد:سیاست آمریکا در برابر کُردهای سوریه مشخص نمی‌شود مگر آن که توافق کُردی-کُردی به سرانجام برسد.

وی ادامه داد:آمریکایی‌ها می‌خواهند که مذاکرات کُردی به اتمام رسد و کُردها به دوست آمریکا تبدیل شوند به شرطی که کُردها در میان خود به وحدت برسند.

عبدالله امام یادآور شد:وضعیت سوریه پیچیده‌تر می‌شود و فشار اقتصادی آمریکا علیه دولت بشار اسد افزایش می‌یابد و احتمال سقوط دولت سوریه هم وجود دارد.

وی افزود:آمریکا و اسراییل مخالف حضور ایران در سوریه هستند و تلاش می‌کنند ایران از سوریه بیرون رود و همچنین با فشار بر روسیه سعی می‌کنند مسکو را از ادامه حمایت از دولت سوریه بازدارند.

مسئول رسانه‌ای حرکت آزادی کُردستانی(ŞAK) در سوریه توضیح داد:دادگاه حقوق بشر اروپا چند روز پیش در بیانیه‌ای به حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه انتقاد کرد و از ترکیه خواست از این کشور خارج شود.این سیاست پارلمان اتحادیه اروپاست و اگر سیاست آمریکا هم در موازات سیاست اروپا ادامه یابد تا ترکیه از کُردستان سوریه خارج شود، می‌توان امیدوار بود مناطق اشغالی کُردستان سوریه دوباره تحت حاکمیت کُردها قرار گیرد.

عبدالله امام گفت:من گمان نمی‌کنم که سوریه به پیش از سال ۲۰۱۱ بازگردد و ما شاهد یک‌ دولت متحد در سوریه نخواهیم بود.هیچ دورنمایی در قبال قضیه سوریه وجود ندارد.یک توافق بین‌المللی در قالب قطعنامه۲۲۵۴ سازمان ملل وجود دارد که راه‌حل سیاسی در سوریه را به صورت دیگر پیگیری می‌کند اما شرایط در روی زمین بصورت دیگری دنبال می‌شود.

کد خبر 6761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha