مسئله نژادپرستی در کیفرخواست حمله به کارگران کُرد ساکاریا لحاظ نشده است

سرویس ترکیه - کارگران فصلی کُرد به دلیل قومیتشان کتک خوردند و تهدید شدند اما دادستانی به دلیل پیشگیری از نفرت پراکنی قرار منع پیگرد صادر کرد.

به گزارش کردپرس، «کمال اردم» وکیل پرونده کارگران فصلی کُرد که سال گذشته به واسطه قومیتشان مورد حمله برخی از اهالی شهر ساکاریا قرار گرفته بودند، از حذف شدن موضوع نژادپرستی در پرونده مورد نظر خبر داد. کمال اردم با بیان این که دادستانی ساکاریا پس از تحقیقات لازم به دلیل آنچه که پیشگیری از نفرت پراکنی نام برده تصمیم بر منع پیگرد این پرونده گرفته است و تنها با تشکیل کیفر خواستی سه صفحه ای اتهامات مربوط به جراحات عمدی را تحت پیگرد قضایی قرار داده است. اردم گفت: "سعی شده بر جنبه نژادپرستانه این حمله سرپوش گذاشته شود."
بر اساس خبر آزانس خبری بین النهرین دادستان پرونده تصمیم گرفته است کیفرخواستی تنها با موضوع جراحت عمدی و تهدید و توهین تشکیل شود و نفرت پراکنی و نژادپرستی تحت پیگرد قانون قرار نگیرد. در این کیفر خواست سه صفحه ای 7 نفر به عنوان قربانی و سایر کارگران به عنوان شاکی شهادت داده اند.
در این کیفر خواست حسن، حسین و کنان جبجی اوغلو به جرم تهدید و توهین و ایجاد جراحت عمدی، و قدیر جبجی اوغلو به اتهام جراحت عمدی محاکمه می شوند.
در بخش شهادت پرونده آمده است که متهمان با حمله به کارگرهای کُرد گفته اند: "ما شما را می سوزانیم. اینجا شهر ماست. شما فکر کرده اید که اینجا ماردین است؟ می کشیمتان... به شما یک ساعت وقت می دهیم تا بزنید به چاک در غیر این صورت خودتان را با خانه تان می سوزانیم. جنازه هایتان را اینجا خاک می کنیم و هیچ کسی هم خبردار نمی شود."

کمال اردم، وکیل کارگران اهل ماردین درباره پرونده گفت: "این پرونده از ابتدا هم یک پرونده نژادپرستانه است و دادستانی با وجود تمام شواهد از پیگیری موضوع نژادپرستی جلوگیری می کند." اردم با بیان این که کیفرخواست مورد نظر ناقص است گفت: "به اعتراض ما درباره کیفرخواست وقعی نگذاشتند."

لازم به ذکر است کارگران کُرد اهل «ماضی داغ» ماردین که هر ساله به عنوان کارگران فصلی بخش کشاورزی به ساکاریا و شهرهای دیگر می روند، سال گذشته در تاریخ 4 سپتامبر 2020 از طرف اهالی ساکاریا مورد حمله فیزیکی و تحقیر و توهین و تهدید قرار گرفتند. پس از این اتفاق به ده خود در ماردین بازگشته اند و به دلیل شکایتشان پیرامون مسئله نژادپرستانه ای که برایشان رخ داده بود تا مدت زیادی با فشار نظامی تحت کنترل بودند تا با کسی در این باره مصاحبه و گفتگو نکنند.

کد خبر 6946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha