توافق صورت گرفته با بغداد اشتباه و به زیان اقلیم کردستان است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نماینده جنبش تغییر در پارلمان کردستان، تاکید کرد که هیئت مذاکره کننده اقلیم کردستان در توافق با دولت م،رکزی عراق بر سر بودجه و نفت، دچار اشتباه شده و این توافق زیان بزرگی برای اقتصاد اقلیم است.

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، علی محمد صالح با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد که هیئت مذاکره کننده اقلیم دانسته و یا نادانسته، در توافقی که با دولت مرکزی عراق صورت داد، دچار اشتباهی بزرگ شده و این توافق زیان برزگی برای اقتصاد اقلیم است.

وی افزود متنی که هفته گذشته از سوی این هیئت رد شده و اعلام کردند جریان های شیعه توفاق اصلی را دستکاری کرده اند، اکنون مورد موافقت نمایندگان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان (پارتی) در مجلس عراق قرار گرفته است.

همچنین گفت بر اساس بندی که در لایحه بودجه با موافقت نمایندگان دو حزب مذکور به تصویب رسیده، اقلیم باید درآمد معادل 250 هزار بشکه نفت را درروز به همراه نصف درآمدهای فدرالی خود، در قبال دریافت سهم بودجه به دولت مرکزی تحویل دهد و اقلیم باید 750 میلیارد دینار را به بغداد تحویل داده و 1 تریلیون دینار را دریافت کند، اما در بند ( ھ) همان لایحه بند پیشین فاقدر اثر و لغو شده است.

وی تصریح کرد که بنا به بند ( ھ) هیچ بودجه ای به اقلیم داده نمی شود، چرا که اصل "مقاصه" در بودجه به کلی حذف شدهو اگر اقلیم به صورت کامل به تعهدات تعیین شده و تحویل درآمدها به بغداد پایبند نباشد، هیچ بودجه ای از سوی بغداد به اقلیم داده نمی شود.

لازم به ذکر است که مقاصه که در توافقات پیشین اربیل و بغداد اجرا می شد، به این معناست که اگر دولت اقلیم به تعهدات خود در قابل بغداد پایبند نباشد، بنا به قوانین وزارت دارایی میزان ضرر ناشی از عدم پایبندی اقلیم از سهم بودجه کاسته شده و مابقی مطالبات و استحقاقات مالی اقلیم توسط دولت مرکزی پرداخت می شد.

همچنین خاطر نشان ساخت، تصمیم گیرندگان در جریان های شیعه عراق درآمد 250 هزار بشکه نفت اقلیم را به عنوان مقاصه به شمار آورده و اجازه نمی دهند هیچ بودجه دیگری به اقلیم داده شود و می بایست هیئت مذاکره کننده اقلیم بر تحویل 250 هزرا بشکه نفت اقلیم به شرکت ملی فروش نفت عراق (سومو) پافشاری می کردند و با عدم پافشاری بر این مورد مهم دچار اشتباهی بزرگ شده اند.

علی محمد صالح در پایان آورده این توافق چه تله جریان های شیعه برای اقلیم و یا توطئه خود دولت اقلیم بوده باشد، در نهایت موجب میشود که هیچ بودجه ای از سوی بغداد به اقلیم پرداخت نشود و شرایط کنونی و کاهش حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقلیم ادامه دارد و ماه آینده صحت این گفته ها اثبات می شود.

گفتنی است که طی ماه های گذشته گفتگوهای طولانی مدتی میان هیئت مذاکره کننده اقلیم کردستان و مقامات دولت مرکزی و جریان های مختلف مجلس عراق بر سر سهم اقلیم از بودجه 2021 عراق و میزان نفتی که اقلیم باید در قبال بودجه به دولت مرکزی عراق تحویل دهد، در جریان بوده، اما این گفتگوها هنوز به نتیجه نرسیده و توافق نهایی میان دو طرف حاصل نشده است.

کد خبر 7027

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha