اعتراض به تبلیغات زودهنگام در قروه/قانونشکنی برخی کاندیداها

سرویس کردستان- تبلیغات زودهنگام؛ معضلی که همیشه در دوران انتخابات وجود دارد و در این میان آنچه نادیده گرفته می شود احترام به حقوق شهروندی و قانونمندی است، موردی که منجر به اعتراض مردم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مدتی است تعدادی از شهروندان قروه ای در تماس با خبرنگار کردپرس نسبت به تبلیغات زودهنگام برخی از کاندیداهای شورای شهر معترض اند و خواستار پیگیری این مسئله از طرف این خبرگزاری شدند.

در همین زمینه خبرگزاری کردپرس گزارشات متعدی را انتشار داده و حتی به پیگیری این مسئله از ستاد انتخابات پرداخته است، اما سست گرفتن قانون تبلیغات انتخاباتی و برخورد نکردن با قانون شکنان باعث شده تا این روند غیرقانونی ادامه داشته باشد و کار به جایی برسد که صدای مردم را درآورد.

قانون روشن است؛ آن را اجرا کنید

قانون انتخابات هرگونه تبلیغ پیش از موعد تعیین شده را توسط کاندیداها خلاف قانون دانسته و برای آن مجازات در نظر گرفته است. در واقع طبق ماده 61 آئین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا «فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها 8 روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه می‌یابد.»

همچنین در تبصره همین ماده آمده است که «فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات شوراها توسط داوطلبان عضویت در شوراها و طرفداران آنان تحت هر عنوان، قبل و بعد از مدت تعیین شده ممنوع‌است.»

براساس این قانون مصوب شده در مجلس، وزارت کشور مکلف است که پیش از صدور دستور شروع انتخابات از طریق استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در تمامی مناطق کشور هرگونه تبلیغات انتخاباتی پیش از زمان مقرر در این ماده را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به مراجع مرتبط ارسال کند. همچنین انجام هر عمل تبلیغاتی پیش از زمان مقرر از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی هم مشمول همین تخلف می‌شود.

شهروندان: کاندیداها وقت کسب را می گیرند!

«برخی از کاندیداها که انگشت شمار هم هستند اصلاً ملاحظه شهروندان را نمی کنند و وقت و بی وقت به محل کسب ما می آیند و مانع کار می شوند و این درست نیست.» این را یکی از کاسبان شهر می گوید. او که مکانیکی دارد به همراه تعدادی دیگر از هم صنفانش که در یک مسیر هستند، از دست یکی از کاندیداها به شدت گله مندند.

«یکی از کاندیداها هر روز صبح و عصر می آید و جدای از دادن تبلیغات خود همانند تقویم و بروشور و ... با وعده هایی که می دهد تمام زمان کار و کسب ما را می گیرد و نمی گذارد به مشتریان خود درست رسیدگی کنیم.» این کاسبان حرفشان این است که وقتی یک نفر کاندیدای شورا می شود باید بداند که این شیوه تبلیغ کردن درست نیست و این وعده های سرخرمن دیگر منسوخ شده است و نباید به خاطر منفعت شخصی مانع کسب درآمد دیگران شد.

جدای از این در شبکه های اجتماعی هم تعدادی از کاندیداها با اعلام نظرهای مختلف درباره هر موردی در هر گروه تلگرامی و صفحه اینستاگرامی به نوعی اعتراض شهروندان را در آورده اند به طوری که تعدادی از همین صفحات اقدام به حذف آن کاندیدا از صفحه خود کرده اند.

همه این ها نشان می دهد که تا چه میزان رعایت قانون توسط برخی از کاندیداها نادیده گرفته می شود و تا کجا حاضرند برای کسب رأی احترام و جایگاه حقوق شهروندی را خدشه دار کنند.

رئیس هیئت نظارت: تذکر می دهیم

پس از اعتراضات پی در پی شهروندان؛ خبرنگار کردپرس وقتی از رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر قروه در این زمینه پرسید به این پاسخ رسید که «از جانب هیئت نظارت تذکر لازم را به کاندیداهای متخلف خواهیم داد.»

«محمدرضا عبدالملکی» با ابراز تأسف از این قانون شکنی، گفت که «در این زمینه تنها تذکر کافی نیست و شهروندان بهتر است اگر شکایتی را دارند به صورت مکتوب به ستاد انتخابات ارائه دهند تا رسیدگی لازم را داشته باشیم.» او بر این موضوع که شکایت شهروندان به صورت محرمانه رسیدگی می شود، تأکید کرد.

لزوم احترام به حقوق شهروندی

براساس اظهارات شهروندان معترض به نظر می رسد تعدادی از کاندیداها هنوز درگیر تبلیغات منسوخ شده سنتی هستند و در این بحران کرونا هم به دنبال یارکشی به صورت حضوری و چهره به چهره هستند. غافل از آنکه بررسی ها نشان می دهد دیگر این شیوه های تبلیغی جواب نمی دهد و تازه این روند آسیب زننده است و به نوعی تخریب گرانه هم می تواند باشد.

با این وصف از یک طرف ستاد انتخابات شهرستان قروه بهتر است اندکی بر روی نظارت قانونی و برخورد با متخلفات انتخاباتی جدی تر باشد چرا که اینگونه اعتراض ها وجهه انتخابات را زیر سؤال می برد و از طرفی دیگر کاندیداها باید آن «اصل سودمندی» یعنی نفع جمعی را در نظر بگیرند و بدانند که اگر همین شهروندان نباشند دیگر نه انتخاباتی هست و نه رأیی که به صندوق انداخته شود... پس قانونمندی و توجه به حقوق شهروندی مقوله ای است که باید بسیار در عرصه انتخابات مدنظر قرار گیرد./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 7179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha