شفافیت سازی شورای شهر قروه/حق مردم با پاسخ گویی

سرویس کردستان- نشست شورای شهر قروه با محوریت بیان اهداف و حرکت در مسیر شفافیت سازی در حالی برگزار شد که تعدادی از اعضا و شهردار حضور نیافتند و یکسری طرح های مبهم در دست کار بی پاسخ ماند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پس از تغییرات هیئت رئیسه شورای شهر قروه در سال دوم فعالیت، اهداف و تصمیم های جدیدی مبنی بر شفافیت سازی و اطلاع رسانی به مردم صورت گرفته است. در همین راستا نخستین نشست شورای شهر قروه علنی برگزار شد.

در این نشست رئیس شورای شهر قروه در همین راستا اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف شورا ارتباط بیشتر با مردم برای شفافیت سازی است که برای همین منظور تمامی جلسات علنی با حضور خبرنگاران و فعالان شبکه های اجتماعی که در امر اطلاع رسانی دخیل هستند برگزار می شود.

همچنین «پرستو شکری» از حضور شهروندان به شرط اینکه از قبل اعلام و ثبت نام شوند خبر داد و گفت: از این به بعد تمامی جلسات شورا از طریق دوربین های نصب شده برای اطلاع رسانی بهتر به مردم از جمله آیندگان ضبط و ثبت خواهد شد.

به گفته او این روند شفاف سازی با حضور در مکان های عمومی و محلات مختلف شهر و در ملاء عام جهت پاسخ گویی به سؤالات شهروندان ادامه خواهد یافت. همچنین برای اطلاع رسانی بهتر به شهروندان فراخوان ها، مزایده ها و مناقصات مرتبط به شهرداری و شورای شهر در مکان های مناسب در قالب بنر نصب می شود.

از دیگر روش های مدنظر در شورای شهر مطابق اظهارات «پرستو شکری» این است که نامه های مرتبط برای بررسی در پوشه ای جداگانه جهت اطلاع تمامی اعضای شورا قرار داده می شود و این در حالی است که قبلاً چنین چیزی نبود و تنها در جلسات محتوای نامه های مشخص می شد.

غیبتی تأمل برانگیز

ادامه این نشست به کمیسیون عمران شهری اختصاص یافت. در این کمیسیون قرار بود یکسری از مشکلات مرتبط به موارد عمران شهری از جمله مشکلات مربوط به «مجتمع تجاری آریا» و قرارداد «سرویس های بهداشتی» پارک تفریحی سراب بررسی شوند.

گرچه این کمیسیون به دلیل حضور نیافتن سه نفر از اعضا و شهردار قروه برگزار نشد اما مطابق گفته های رئیس کمیسیون از سه روز قبل برای برگزاری جلسه اطلاع رسانی شده بود و اینکه چرا حضور نیافتند جای سؤال دارد.

«حوریا کلوندی» با بیان اینکه برای بار سوم است که این جلسه ضمن هماهنگیهای صورت گرفته برگزار نمی شود، افزود: باید مشخص شود چرا شهردار هر بار با یک بهانه برای بررسی چنین مواردی که از نظر قانونی مشکل دارند حضور نمی یابد و در واقع این خدمت کردن به مردم نیست.

او با تأکید بر اینکه شهردار نسبت به مشکلات موجود باید پاسخ گو باشد، به طرح سؤال از شهردار در همین زمینه اشاره کرد.

مجتمعی بدون مجوز

«مجتمع تجاری آریا» در حالی در خیابان چمران ساخته شده که بدون مجوز بوده و هیچ گونه استاندارد و مناسب سازی برای آن صورت نگرفته است. این مجتمع حدود 4 سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده و به گفته «رئیس کمیسیون عمران شهری» سؤال اصلی این است که چرا شهرداری هیچ اقدامی برای ساخت و ساز غیرمجاز آن نکرده و اجازه ادامه روند کار را داده است.

از طرفی دیگر «حوریا کلوندی» اظهار داشت: پس از این مدت و با پیگیریهای مسئول مجتمع دستور صدور پروانه توسط مدیرکل امور شهری در تاریخ 11 اردیبهشت ماه سال جاری داده شد اما تا کنون شهرداری اقدامی برای این کار انجام نداده است و این سؤالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

قراردادهایی پر از ابهام

در ادامه به قراردادهای بحث برانگیز سرویس های بهداشتی پارک تفریحی سراب پرداخته شد. مسئله ای که مدتی است در شبکه های اجتماعی به بحث روز شهروندان در کانال های محلی تبدیل شده و گاهگداری هم واکنش شهردار و شورای شهر را در برداشته است.

این قرارداد که پس از برگزاری مناقصه در 25 شهریور ماه سال جاری بین شرکت برنده به نام «تکوین فن ساری» با مبلغ 198 میلیون تومان بسته شد دارای ابهاماتی است که واکنش مردم و تعدادی از اعضای شورای شهر را به همراه داشت.

مطابق اظهارات دبیر اول شورا در یکی از کانال های محلی، این قرارداد بدون اطلاع شورای شهر توسط شهرداری منعقد شده و در واقع با مبلغ خیلی کمتری هم می توان این پروژه را تکمیل کرد.

«حوریا کلوندی» با بیان اینکه هرکدام از اعضای شورا نسبت به این قرارداد اطلاع داشته باشند باید اعلام کرده و پاسخ خود را به مردم ارائه دهند.

این در حالی است که دیگر عضو شورای شهر در همین کانال بیان کرده تمامی قراردادها از طریق فراخوان منتشر شده واگذار می شود و تمامی موارد قانونی بوده است. به گفته «هادی مرادیانی» قرارداد پارک سراب شامل نمازخانه ویژه بانوان و آقایان، ده چشمه سرویس بهداشتی بوده و شرکت برنده هم با کمترین قیمت داده شده انتخاب گردیده است.

او از نظارت واحد عمران شهرداری بر ساخت سرویس بهداشتی سراب گفت و افزود: این پروژه در بودجه 97 شهرداری هم آمده و با حضور تمامی اعضای شورا مصوب شده و پیمانکار هم کاملاً قانونی وارد کار شد.

از طرفی دیگر شهردار قروه هم در واکنش به این مسایل در همان کانال محلی پاسخی را ارسال کرده است. «حسین پروندی» با ابراز تعجب از اینکه یکی از اعضای شورا اعلام کرده نسبت به این قرارداد اطلاع نداشته، گفت: ردیف اعتبار و عنوان طرح مشخص بوده و در اعتبارات امسال هم شورا آن را پیش بینی کرده و حال چگونه می شود بی خبر باشند.

در مسیر شفاف سازی

در ادامه اما نایب رئیس شورای شهر قروه به نوعی شفاف تر از مابقی اعضا پاسخ داده است. «مهدی ملکی» با بیان اینکه بی خبری تعدادی از اعضای شورای شهر نسبت به مبلغ قرارداد بوده نه بودجه پیشنهادی و این را همه مردم به خوبی متوجه شده اند، از وجود ابهاماتی در این قرارداد خبر داد.

به گفته او شورا بودجه پیشنهادی را برای اجرای پروژه های عمرانی لازم در اسفند ماه هر سال به تصویب می رساند و شهرداری مجری بودجه مصوب شده است. لذا در مورد پروژه سرویس های بهداشتی سراب در دو نقطه از شهر یعنی «پارک سراب و بلوار امام خمینی (ره)» اعتبار 250 میلیون تومان پیش بینی و مصوب شد.

«ملکی» افزود: این در حالی است که قرارداد مذکور با مبلغ 198 میلیون تومان تنها برای سرویس بهداشتی پارک سراب در نظر گرفته شده نه هر دو پروژه مصوب در شورا و در واقع این قرارداد بین شهرداری و پیمانکار بسته شده و سنخیتی با مصوبه شورا ندارد.

این عضو شورا در ادامه به ابهامات موجود در این قرارداد پرداخت و تصریح کرد: طبق مستندات و مدارک موجود گواهینامه صلاحیت شرکت برنده در مناقصه از سوم شهریورماه منقضی شده و این در حالی است که صورتجلسه بازگشایی استعلام در 25 شهریور بوده است.

همچنین آگهی نشدن تغییرات شرکت مذکور در روزنامه رسمی، فعالیت غیرمرتبط و صلاحیت نداشتن در زمینه ابنیه، نبودن فعالیت عمرانی در سابقه کاری شرکت و ... از دیگر مواردی بودند که «مهدی ملکی» لازم برای ابطال این مناقصه دانست.

به گفته او مدیرعامل شرکت مذکور فردی غیربومی و اهل مازندران است که عقد قرارداد یا امضاء کلیه اسناد و اوراق با شرکت را منوط به امضای شخصی خود یا مدیرعامل نموده نه عضو هیئت مدیره و امضاء عضو حتی در صورت داشتن وکالت نامه رسمی غیرقانونی است.

نایب رئیس شورای شهر قروه در ادامه با بیان اینکه حضور عضو شورا در کمیسیون معاملات شهرداری صرفاً به عنوان ناظر تعیین شده، عنوان کرد: متأسفانه از معرفی عضو ناظر در این کمیسیون بی اطلاع بوده و هیچ گونه حکم معرفی نامه ای را مشاهده نکرده ام و لازم است مدارک و امضاء فرد معرفی شده در صورتجلسه وجود داشته باشد.

«مهدی ملکی» در پایان سخنان خود از اینکه تعدادی از اعضای شورا بدون اطلاع از موضوع قرارداد و یا به دلایل دیگر نسبت به اشکالات موجود در این پروژه بی تفاوت بوده و چشم پوشی می کنند و به تأیید سخنان شهردار می پردازند، ابراز تأسف و تعجب کرد.

او اعلام کرد که اشکالات دیگری در این قرارداد وجود دارد و تمامی مدارک و مستندات آن هم موجود است.

حق مردم ادا شود

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می رسد این مسئله نیازمند توجه جدی مسئولان نظارتی در کارهای عمرانی است و باید از شهردار قروه پرسید که چه پاسخی در برابر اظهارات نایب رئیس شورای شهر قروه با وجود مستندات دارد؟

به هر حال نه تنها ابهام در قرارداد «سرویس بهداشتی» سراب وجود دارد بلکه هنوز در مورد قرارداد «بلوار سیدجمال» و اینکه چرا پروژه های عمرانی در دوره قبل انجام نشده و بیشترین بودجه 97 را از آنِ خود کردند، پاسخی داده نشده است. و این پاسخ ها حقی است که شورا و شهرداری باید در برابر مردم ادا کنند./

کد خبر 89574

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha