اقدام مجدد کنگره آمریکا برای جلوگیری از تحویل جنگنده های اف 35 به ترکیه

سرویس جهان- کنگره آمریکا در اقدامی جدید و با ارائه لایحه ای خواستار ممنوع شدن پرداخت هزینه انتقال جنگنده های اف 35 آمریکا به ترکیه تا روشن شدن وضعیت خرید سیستم دفاعی اس 400 روسیه از سوی آنکارا شده است.

به گزارش کردپرس، اقدام ترکیه به خرید سیستم های دفاعی اس 400 روسیه یکی از مواد مهم تنش زا میان آمریکا و ترکیه است به طوری که برخی نهادهای مهم آمریکا مانند کنگره و سنا با تهیه لوایحی خواستار متوقف شدن روند انتقال جنگنده ها به ترکیه تا زمان لغو خرید ترکیه از روسیه شده اند.

نمایندگان کنگره آمریکا لایحه هزینه های سالانه این کشور را در سال 2020 تهیه کرده اند که در صورت تصویب نهایی، دولت ترامپ را تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که ترکیه از برنامه خرید اس 400 صرف نظر کرده از انتقال جنگنده های اف 35 به این کشور منع می کند.

بر اساس متن این لاحیه 220 صفحه ای جدید که متن آن در سایت کنگره منتشر شده، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا باید تایید کند که ترکیه از برنامه خود برای خرید اس 400 صرف نظر کرده است و در آن صورت دولت اجازه می یابد هزینه انتقال جنگنده های اف 35 را که ترکیه نیز در تولید آن مشارکت دارد پرداخت کند. پیشتر نیز مجلسین سنا و کنگره آمریکا خواستار منع انتقال این جنگنده ها به ترکیه شده بودند .

متن این لایحه به صورتی روشن اشاره می کند که بودجه اختصاص یافته به وزارت خارجه، عملیات های خارجی و یا هر برنامه دیگر وزارت خانه، تا زمانی که وزیر خارجه آمریکا به کمیته های مربوطه کنگره اطمینان ندهد ترکیه از درخواست برای خرید اس 400 منصرف شده، برای هزینه کردن در جهت انتقال، تحویل و یا تسهیل زمینه انتقال این جنگنده ها به ترکیه در دسترس نخواهد بود.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 110443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha