خودم و همسرم شاغلیم؛اما توان رهن یک خانه را نداریم

سرویس ایران-در ایران دو میلیون پانصد هزار مسکن خالی است.این تعداد مسکن احتکار شده است و سازندگان و دلالان چند برابر هزینه‌ای که صرف ساخته آن‌ها کرده‌اند، سود می‌برند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به گرانی وحشتناک قیمت مسکن در کشور گفت:قیمت مسکن بدون هیچ منطق و نظارتی در کشور بالا می‌رود.گویا مسئولان حوزه مسکن بازار را به حال خود رها کرده‌اند.

وی ادامه داد:من که نماینده مجلس هستم و همسرم که شاغل است هنوز نتوانسته‌ایم پول رهن و اجاره یک خانه را تامین کنیم حال چه برسد به کارگری که حقوقش دومیلیون تومان است!

صفری تصریح کرد:معاملات مسکن در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته و مالکان حاضر به کاهش قیمت های پیشنهادی خود نیستند، و این وضع نشان می‎دهد که بازار مسکن بی ثبات و غیر قابل پیش بینی شده وهراس مالکان از آینده سرمایه‌گذاری به رکود بازار دامن زده وکاهش خرید متقاضیان و گرانی مسکن هرگونه امکان خرید را غیرممکن کرده است.

اما با وجود این، برخی فروشنده‌ها تصور می‌کنند باز هم می‌توانند بر گرانی مسکن دامن بزنند و قیمت فروش را افزایش دهند، فروشندگانی که حالا واحد های خود را به بالای یک میلیارد تومان رسانده‌اند، به سبب وجود اقتصاد ناپایدار کشور نه فقط حاضر به کاهش قیمت نیستند بلکه در پی افزایش بیشتر قیمت پیشنهادی خود هستند.اما با وجود این افزایش قیمت‌های مختلف در شهر تهران، خریدار زیادی وجود ندارد و احتمال اینکه قیمت‌های اسمی در ماه‌های آینده کاهش یابد یا بازار برای مدتی وارد دوره کاهش قیمت واقعی شود، زیاد است.

میانگین قیمت مسکن در تهران در آذرماه امسال ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 8/91 درصد افزایش یافته است. بانک‌ مرکزی تازه‌ترین گزارش خود را از تحولات قیمت مسکن در آذرماه امسال‌ مننتشر کرده که بر اساس آن، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ماه یاد شده به ۶۸۰۰ واحد مسکونی رسیده است که در مقایسه با ماه آبان و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 6/0 و 7/61 درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش 91 درصدی قیمت مسکن در تهران

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آذرماه سال ۹۷، ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه آبان و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 1/4 و 8/91 درصد افزایش نشان می‌دهد.در میان 22 منطقه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ اختصاص داشته است. این گزارش حاکی است که این ارقام در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۰۵ و ۷۵ درصد افزایش یافته است.

بعضی مسئولین خانه‌های صد میلیاردی و پنجاه میلیاردی دارند

دکتر ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران در اظهارنظری در دانشگاه،می‌گوید:وقتی کارگر که ۷۰ درصد از حقوقش را صرف کرایه خانه می‌کند،دیگر کیفیت خانه برایش فرقی نمی‌کند و حاضر است در قفسی مانند مسکن مهر هم زندگی کند تا بقایش تامین شود وگرنه که باید کپرنشین شود.

وی ادامه داد:در ایران دو میلیون پانصد هزار مسکن خالی است.این تعداد مسکن احتکار شده است و سازندگان و دلالان چند برابر هزینه‌ای که صرف ساخته آن‌ها کرده‌اند، سود می‌برند.این اقتصاددان خاطرنشان کرد:بعضی از بانک ها ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ خانه نگه داشته و احتکار کرده‌اند تا قیمت‌ها بالا برود،بانک‌ها خود تبدیل به معضلی در این کشور شده‌اند.

کد خبر 111941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha