خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، می تواند پیامی به کردهای سوریه باشد

سرویس سوریه-– الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه پوتین در امور سوریه گفت: کردهای سوریه در حال حاضر به همکاری با آمریکا و حضور نیروهایشان در مناطق تحت کنترل کردها تکیه کرده اند. این در حالی است که ممکن است آمریکا به صورت ناگهانی نیروهایش را از سوریه خارج کنند؛ مانند آنچه در حال حاضر در افغانستان در حال انجام است.

به گزارش کردپرس، لاورنتیف افزود: آنچه در حال حاضر در افغانستان در جریان است پیام آشکاری به کردهاست و ما همواره با آنها ارتباط محکمی خواهیم داشت و آنها را به مذاکره و گفتگو با دمشق ترغیب خواهیم کرد. همچنین نشان می دهد که گفتگو و مذاکره به تنهایی کافی نیست. بلکه باید این گفتگو به دستیابی به راه حل میانه ای و رسیدن به توافق های مشخصی با طرف سوری بینجامد.

لاورنتیف تأکید کرد: خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، طبیعتا یک رویداد استثنایی است. زیرا بعد از خروج نیروهای آمریکا بر نفوذ طالبان به سرعت فراوانی در سراسر خاک افغانستان افزوده می شود و بسیاری از استان ها به کنترل آنها در خواهد آمد. طبیعتا، وضعیت در افغانستان یکسره شده است. اما اقدام آمریکایی ها حفظ جان سربازانشان، با وجود عدم هماهنگی در این باره با سایر همپیمانانشان یا کشور ذیربط یعنی افغانستان، تصمیم صحیحی است.

این مسئول روس تصریح کرد: این اقدام آمریکا، یک پیام آشکار به نیروهای خودگردان در سوریه از جمله کردهاست که آمریکایی ها ممکن است روزی، تصمیم مشابهی بگیرند و به نظرم روزی این کار را خواهند کرد.

لاورنتیف خاطرنشان کرد: تصمیم به خروج نیروهای آمریکا از سوریه توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اتخاذ شد. اما بعدها درباره آن بازنگری و این اقدام به زمان نامشخصی موکول شد. اما بر این باورم که خروج نیروهای آمریکا از سوریه ممکن است در هر لحظه ای اتفاق بیفتد.

فرستاده ویژه پوتین در امور سوریه همچنین گفت: مسئولان عراقی اعلام کرده اند بغداد بر ضرورت خروج نیروهای آمریکا از آن کشور اصرار دارد و در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد و نیروهای مذکور از عراق خارج شوند، حفظ آنها در سوریه، به دلیل دشواری های لجستیک، محال خواهد شد.

کد خبر 13122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha