زیباترین تالاب غرب کشور در وضعیت اضطراری

سرویس کرمانشاه _ این روزها خشکسالی و بی آبی نفس های تالاب هشیلان را به شماره انداخته و طنین ناقوس مرگ در زیباترین زیستگاه‌های جانوران و پرندگان غرب کشور، بلندتر از همیشه شنیده می‌شود. کاهش شدید بارندگی‌ها موجب شده منابع آبی تالاب با افت شدیدی مواجه شود و حیات جانداران و گونه‌های مختلف گیاهی کاملا به خطر افتد.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ هشیلان با ساختاری مجمع الجزایر گونه و بدیع، از زیباترین تالاب‌های غرب ایران محسوب می‌شود. این تالاب در محور کرمانشاه به روانسر و در حاشیه دهستان الهیارخانی واقع شده است. فاصله‌ این زیستگاه حفاظت شده با مرکز استان حدود 26 کیلومتر است و از مناطق مورد علاقه طبیعت گردان محسوب می‌شود.

هشیلان یا لانه‌ مارها

هشیلان یک اسم کردی و به معنای لانه مارها است. گونه‌های متنوع جانوری مانند انواع ماهی‌ها، لاکپشت، قورباغه، خرچنگ، مار، مارمولک، سمندر، موش و پستاندارانی چون گراز، گربه وحشی، گرگ، شغال، روباه، خرگوش و ... در این تالاب زندگی می کنند. همچنین تالاب هشیلان در فصول سرد سال پذیرای پرندگان مهاجر است.

سایه شوم خشکسالی و خطر نابودی

آب مورد نیاز تالاب هشیلان در فصل‌های بدون بارش سال، از طریق سراب سبزعلی تامین می‌شود سرابی که این روزها وضعیتی کاملا بحرانی قرار دارد‌.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در اینباره به خبرنگار کردپرس گفت: متاسفانه سراب سبزعلی به عنوان منبع اصلی تغذیه تالاب هشیلان به علت خشکسالی با بحران مواجه است و به همین دلیل کل تالاب نیز با خطر جدی خشک شدن روبرو است.

تلاش برای حفظ حیات در تالاب

یاوری در ادامه به تلاش‌های سامان محیط زیست برای تامین منابع آبی جایگزین اشاره کرد و گفت: طی این مدت همکاران ما به شکل میدانی از وضعیت این تالاب بازدید کرده اند و به گزینه های مختلفی برای تامین آب اضطراری تا آغاز فصل بارش ها رسیده اند. فردا پس از بازدید نهایی، در مورد گزینه‌هایی مانند ایجاد استخر اضطراری، تامین آب از سد گاوشان و حمل آب با تانکر، تصمیم نهایی اتخاذ می‌کند.

گزارش: بهزاد خالوندی

کد خبر 14103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha