استقبال از یادگاری با پلنگ مرده در ایلام این مجموعه شعر را به چاپ دوم رساند

سرویس ایلام - مجموعه شعر «یادگاری با پلنگ مرده» اثر محمد رضا رستم پور شاعر ایلامی به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، این مجموعه شعر که در برگیرنده ۵۱ شعر کوتاه سپید و ۴ رباعی است با موضوعات محیط زیستی و نگرانی هایی در خصوص وضعیت زیست محیطی حوزه زاگرس نگاشته شده اند.

رستم پور در این مجموعه از کشف‌های شاعرانه زیبا بهره‌ها برده است و آشکار است که جوشش این زیبایی بدون کوشش شاعرش و خصوصا علاقه زیاد وی به طبیعت میسر نبوده است.

رستم‌پور که پیش از این کتاب، چند مجموعه شعر برای بزرگسالان از او خوانده‌ایم، در این کتاب شعرهایی سروده که هم بزرگسالان و هم نوجوانان علاقه‌مند به شعر (به‌ویژه نوجوانانی که خودشان هم تجربه سرودن دارند) از خواندن آنها لذت خواهند برد.

این شاعر ایلامی با نگاهی شاعرانه به تماشای محیط زیست، زندگی و جامعه رفته است و بدون شک طبیعت بکر زادگاه او در حضور برجسته عناصر طبیعت مثل کوهستان، جنگل بلوط، دشت، رودخانه، سنجاب، پلنگ، خرگوش، قوچ، کبک، عقاب، پروانه، گنجشک، زنبور و ...... بی‌تاثیر نبوده است.

رستم‌پور توضیح کوتاهی در زیر عنوان کتابش نوشته که از همان روی جلد مخاطب را به خوانش نگاه انتقادی‌اش دعوت می‌کند:

(مرثیه‌هایی برای محیط بی‌زیست)

و نشان می‌دهد که کشف شاعرانه نه‌تنها در تصویرسازی‌ها و اندیشه شعرهایش اتفاق افتاده بلکه در زبان هم با بازی‌های زبانی و اینجا با آشنای‌زدایی از عبارت محیط زیست و ساختن عبارت محیط بی‌زیست، دست به کشف می‌زند.

شعرهای یادگاری با پلنگ مرده، در قالب سپید و کوتاه سروده شده‌اند (به‌جز ۴ رباعی انتهای کتاب) و مهم‌ترین ویژگی‌های این قالب شعری را رعایت کرده‌اند: کشف، غافلگیری در پایان‌بندی و ایجاز. ایجازی که کلام را به فشرده‌ترین شکل ممکن درآورده و انگار شاعر آگاهانه قصد داشته ادامه شعر را در ذهن مخاطب بنویسد. همچنین آرایه‌های ادبی از جمله تضاد، تناسب، تکرار و .... در کنار واج‌آرایی به شکل‌گیری موسیقی شعر سپید و سلامت و خلاقیت زبان کمک کرده‌اند‌.

کد خبر 15213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha