‍ یلدا آزمونی برای قانون‌گرایی

سرویس کرمانشاه _ "قانون‌گرایی مردم در ارتباط با شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مقررات وضع شده توسط پلیس به ویژه رعایت قانون منع تردد در خیابان‌ها، یکی از مواردی است که در شب یلدای امسال محک خواهد خورد".

دوباره یلدا، این سنت خوشنام ایرانی با پیشینه‌ای از مهر و محبت و دانایی از راه رسید، با رنگ و بویی از سنت های دیرینه این مرز و بوم، ولی یلدای امسال کاملا متففاوت تر از سال ها‌ی دیگر است.

فقط این برف نیست که به فصل سرما زیبایی بخشیده است؛ تنها پناه آوردن از سوز سرمای خیابان به گرمای خانه نیست که زمستان را دوست‌داشتنی کرده است؛ شب یلداست که دل ما ایرانی‌های سنت‌پسند را در آغاز زمستان خوش می‌کند.
اما این بار دروازه‌ی زمستان بر روی پاشنه‌ی دیگری چرخیده است و این بخشی از طبیعت است که ما ناگزیریم رفتار خود را در برابر رفتار آن تغییر دهیم. این نخستین بار نیست که یک ویروس کشنده به کارزار نوع بشر برخاسته است؛ «کرونا» حریف به ظاهر کوچکی است که ما حتی آن را نمی‌بینیم؛ اما کوچک شمردن و نادیده انگاشتن آن تاوان سخت و سهمگینی دارد.
اگر تا شب یلدای سال گذشته، نشستن کنار بزرگان خانواده و شنیدن صحبت‌های شیرینشان، نشانه‌ای از ادب و احترام و معدنی از آرامش خاطر بود، یلدای امسال اما سرشار از دلهره و نگرانی است.
بی‌تعارف یلدای امسال شبی است دلهره‌آور که در آن هرگونه دورهمی حضوری، تعارف زدن به حریف قدرتمندی است به شکلی اسرارآمیز در کمین بزرگ‌ترهایمان نشسته و برای توسعه‌ی امپراتوری خود نقشه می‌کشد.
ما آدم‌ها وقتی در تنگنا قرار می‌گیریم، تصمیم‌های خوب برایمان راهگشا می‌شود؛ اما مهم همین تصمیمِ خوب است؛ این‌که بتوانیم از بین خوب و بد یا بد و بدتر، بهترین گزینه را انتخاب کنیم. با وجود همه‌ی محدودیت‌های قانونی، باز هم می‌توانیم پای صحبت‌های شیرین و دلچسب بزرگان خانواده بنشینیم و لبخند رضایت را بر لبانشان بنشانیم؛ اما این بار فقط با یک کلیک ساده. همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که با همان گوشی تلفن همراهمان می‌توانیم هم از تنهایی دربیاییم و هم سنت‌های دیرینمان را پاس بداریم.
اگر در سال‌های گذشته، قصه‌گویی بزرگان، شاهنامه‌خوانی و خوردن هندوانه و تنقلات - به تناسب وضعیت اقتصادی‌مان - نشانه‌ی توجه ما به سلامتی جسم و روح‌مان در شب یلدا بود، امسال هم می‌توانیم همه‌ی این سنت‌ها را با بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی پاس بداریم.
نکته‌ی مهم دیگر این است که نبرد با کرونا از مدت‌ها قبل برای ما آغاز شده است؛ خوشبختانه این روزها با مشارکت همه‌جانبه‌ی مردم و مسئولان به‌ویژه با فداکاری‌های کادر بهداشت و درمان، نتایج مثبت مبارزه با کرونا بارقه‌های امید را در دل همه‌ی ما ایجاد کرده است؛ اما واقعیت آن است که این نتایج چنان شکننده است که می‌توان آن را با نتیجه‌ی برد یک بر صفر در پایان نیمه‌ی اول فوتبال مقایسه کرد که هر دم امکان بازگشت و اصطلاحاً «کام‌بک» حریف وجود دارد.
به‌طور کلی می‌توان گفت شب یلدا آزمونی است مهم و بسیار تعیین‌کننده برای خانواده‌های ایرانی که فرهنگ مردم در آن به محک گذاشته خواهد شد. بنابراین انتخاب حضور فیزیکی برای برگزاری دورهمی‌های این شب، تصمیمی بسیار نادرست و در تضاد با فرهنگ غنی ایرانی است.
قانون‌گرایی مردم نیز در ارتباط با شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مقررات وضع شده توسط پلیس به ویژه رعایت قانون منع تردد در خیابان‌ها، یکی دیگر از مواردی است که در شب یلدای امسال محک خواهد خورد.
با این امید که در شب تولد خورشید، هرگز شاهد «کام‌بک» این ویروس مرگبار نباشیم.


اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی پلیس کرمانشاه

کد خبر 1715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha