۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
احیای کشتارگاه قروه بعد از 11 سال

سرویس کردستان- کشتارگاه قروه که ظرفیت کشتار دام سبک و سنگین را دارد در حالی به دلیل سیاست اشتباه تعطیل شد که حالا بعد از 11 سال قرار است به چرخه احیا بازگردد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، کشتارگاه سنتی دام شهرستان قروه از سال 76 در مسیر جاده قروه-سریش آباد با ظرفیت اسمی کشتار 10 تا 12 رأس گاو و گوساله و 15 تا 20 رأس گوسفند و بز احداث شد. فعالیت این کشتارگاه ادامه داشت تا اینکه با سیاست تجمیع کشتارگاه های استان در سال های 88 تا 89 اداره کل دامپزشکی کردستان، اقدام به تعطیلی آن کرد. هرچند در این چند سال به دلیل سنتی بودن کشتارگاه، بارها از نظر بهداشتی پلمب شده بود اما تعطیل کردن آن مشکلات موجود در تهیه گوشت برای مردم شهرستان قروه را دو چندان کرد.

بعد از تعطیلی کشتارگاه قروه این صدای اعتراض مداوم مردم بود که شنیده می شد چرا که هزینه تأمین گوشت را دوچندان کرد و حتی دامداران روی آورده بودند به کشتار غیرمجاز و غیربهداشتی.

همین اعتراض پی در پی مردم باعث شد تا مسئولان به فکر احیای کشتارگاه بیافتند. به طوری که هم نماینده مجلس این مسئله را مدنظر قرار داد و هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان ورود کرد.

در همین زمینه در بازدیدی که اخیراً رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان به همراه مدیرکل دامپزشکی استان و همچنین نماینده مردم قروه در مجلس و دیگر مسئولان مرتبط در شهرستان تصمیم بر این شد تا با کمک شهرداری اعتبار لازم برای راه اندازی مجدد کشتارگاه با در نظر گرفتن استانداردهای لازم تخصیص یابد.

شکست طرح تجمیعی کشتارگاه استان

در این بازدید مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت که سال 88 وقتی کشتارگاه صنعتی سنندح راه اندازی شد، دستور جمع آوری کشتارگاه های سنتی و انتقال به کشتارگاه سنندج در دستور کار قرار گرفت. «مجتبی ورمقانی» به شکست خوردن این اقدام علیرغم اهدافی که داشت، اشاره کرد. «هدف از جمع آوری کشتارگاه های سنتی در واقع یکی برای صرفه اقتصادی کشتارگاه سنندج و دیگری جمع آوری کشتارگاه های سنتی به دلیل مشکلاتی که داشتند بود اما به دلیل اینکه از مریوان و سقز و دیواندره و بانه کسی حاضر نمی شد برای کشتار به سنندج بیاید این طرح شکست خورد.»

همچنین از دیگر دلایل شکست این طرح از نظر «ورمقانی» هزینه اضافه حمل و نقل و اینکه به خاطر پیشگیری از بیماری، کشتار باید در یک سردخانه ویژه یک روز بماند و چون کشتارگاه های سنتی این نوع سردخانه را نداشتند، بود.

او با بیان اینکه همزمان با قروه کشتارگاه شهرهای بانه و دیواندره هم تعطیل شدند، افزود: برای این شهرها شهرداری با کمک بخش خصوصی ورود کرد و نواقص موجود را رفع کردند اما در قروه اقدامی برای رفع نواقص نشد و تعطیلی برای آن رقم خورد.

این سیاست تجمیعی تا قبل از سال 95 ادامه داشت تا اینکه با تغییر مدیریت در اداره کل دامپزشکی کردستان روندی دیگر در پیش گرفته شد. روندی که «ورمقانی» آن را آغاز کرد. «در سال 95 عنوان کردیم که که اگر کشتار گاه سنتی تعطیل شود، کشتار غیرمجاز افزایش پیدا خواهد کرد و مردم در خانه کشتار می کنند.»

او با اشاره به زیرساخت کشتارگاه قروه، بیان کرد: در حال حاضر این کشتارگاه غیر از مشکلات ساختاری و مدیریتی که دارد، اصلی ترین بحث سالن سردخانه ویژه است که ایجاد شود می توان راه اندازی کشتارگاه را حتمی دانست.

به گفته «ورمقانی» باید حداقل ها برای اطمینان از تولید محصول نهایی سالم رعایت شود و همچنین تأیید محیط زیست هم برای راه اندازی مجدد نیاز است.

براساس سخنان مدیرکل دامپزشکی کردستان کشتارگاه قروه قادر به کشتار 20 رأس دام سبک و 8 رأس دام سنگین است و پاسخ گوی دو شهرستان قروه و دهگلان خواهد بود.

«مجتبی ورمقانی» بار دیگر با تأکید بر ضرورت راه اندازی کشتارگاه، کشتار غیرمجاز را نادرست و دارای تبعات ناگواری دانست.

تعطیلی کشتارگاه به ضرر قروه بود

نماینده مردم قروه و دهگلان هم در این بازدید با بیان اینکه در آن سال ها با تعطیلی کشتارگاه مخالف بودیم، بیان کرد: شهرستان های شرق استان از نظر صنعت دامپروری در حال گسترش است و نیاز به کشتارگاه دارد هرچند جانمایی کشتارگاه استان درست نبود اما اقدام به تعطیلی کشتارگاه های سنتی کردند.

به گفته «پرویز اوسطی» بعد از تعطیلی کشتارگاه مدتی دامداران سرگردان بودند و یک بار به همدان می رفتند و یک بار به سنندج و حتی در روستاهای کشتار غیرمجاز داشتند.

او تعطیلی کشتارگاه را ضربه بزرگی به شهرستان دانست و بیان کرد که باید این کشتارگاه احیا شود و پیش بینی می شود علاوه بر پوشش دو شهرستان قروه و دهگلان بتوان گوشت بخشی از بیجار را هم تأمین کرد.

کشتارگاه نیاز اساسی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم در این بازدید ضمن تأکید بر احیای کشتارگاه، از کمک برای تجهیز زیرساخت های لازم گفت. «بهرام نصراللهی زاده» راه اندازی مجدد کشتارگاه قروه را در تأمین گوشت و پایین آوردن هزینه تمام شده گوشت و حمل و نقل آن برای مردم را مؤثر دانست.

به گفته او قابل پذیرش نیست که مردم قروه برای تهیه گوشت خود هزینه های اضافی کنند و در این مسیر با خطراتی هم مواجه باشند لذا کشتارگاه نیازی است اساسی که باید دایر شود./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 17656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha