نابودی جنگل های ایلام را نظاره گر نباشیم / عباس خزلی*

سرویس ایلام - یکی از سفرای کشورهای اروپایی که در سالهای نسبتا دور به ایلام سفر کرده بود در اظهار نظری جنگلهای ایلام را یکی از جنگلهای بکر و بی نظیر در دنیا توصیف کرد اما خشکسالی های چند سال گذشته و ورود اره و تبر به جنگلها، این استان را به مرحله ای رسانده که اگر فکری اساسی نشود در سالهای آینده شاهد فاجعه نابودی درختانی هستیم که برخی از آنها قدمتشان قابل توجه است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، استان ایلام را همه با طبیعت زیبای مانشت، بانکول، قلارنگ، کبیرکوه، دینار کوه و... می شناسند و این طبیعت خدادادی به این استان زیبایی خاصی داده است که اگر آن را از ایلام بگیرید با یک بیابان برهوت مواجه خواهد شد.

سال‌ها خشکسالی و هجوم ریزگردها بر فراز استان ایلام از عواملی بود که جنگلهای زیبای این استان را با خطری جدی مواجه کرده بود که نگرانی دوستداران محیط زیست و جنگل را به دنبال داشت و در برخی موارد همراه با ماموران جنگلبانی به فکر چاره جویی برای این مهم بودند.

در سالهای اخیر جنگل‌های استان با یک آسیب جدی بنام تخریبگران جنگل مواجه است که با تبر و اره های برقی به جان درختان افتاده اند که این روند اگر اینچنین ادامه داشته باشد جنگل‌های سرسبز و بکر این استان با یک تهدید جدی مواجه خواهند شد.

شاید استان ایلام یکی از استانهایی باشد که بیشترین آمار کبابی در سطح کشور را دارد که بیشتر آنها برای درست کردن آتش از هیزم درختان استفاده می کنند. دو منطقه مهدی آباد و شباب که بیشترین آمار کبابی های استان را دارند ضمن اینکه بدون مجوز مبادرت به کار می نمایند سوخت آنها هم از جنگلهای ایلام تامین می شود.

تهیه و تامین روزانه بیش از ۱۰ وانت از جنگلهای استان آمار خیره کننده ای است که مردم استان خصوصا روستاییانی که در دامنه کوههای جنگلی قرار گرفته اند را با نگرانی مواجه کرده است که عده ای از مردمان این مناطق دست بکار شده اند و با تخریب کنندگان جنگل برخورد می کنند و در برخی موارد مانع از قلع و قمع کردن درختان می شوند.

عدم در اختیار داشتن برخورد قانونی ماموران جنگل بانی و استفاده ناصحیح کبابی داران از هیزم درختان از عوامل اصلی تخریب جنگلها این سرمایه ملی است که باید قانونی برای برخورد جدی با آنها و ترتیبی برای ساماندهی به وضعیت کبابی های این استان بشود.

اکنون که باید کبابی ها در استان فعالیت داشته باشند که البته باید هم باشند چون محلی برای درآمد و اشتغال زایی است اما برای سوخت آنها چاه جویی شود یا از گاز استفاده شود و یا پروانه بهره برداری برای اشخاص و یا شرکت‌هایی صادر شود تا درختان خشک شده و به زمین افتاده را جمع آوری و در اختیار کبابی داران استان قرار دهند که غیر از جمع آوری چوبهای خشک اقدامی در جهت تخریب صورت نگیرد.

برای چاره‌جویی فردا دیر است اگر اقدام جدی و جهادی صورت نگیرد شاهد نابودی طبیعت زیبای استان ایلام که سرمایه ملی است خواهیم بود.

کد خبر 18039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha